IAG tenia 'un pla B' si la compra d'Air Europa fallava, anar a buscar la portuguesa TAP. Però després de tancar aquest dijous la compra del 80% de l'aerolínia espanyola per 400 milions (ja havia pagat uns altres 100 milions l'any passat) el hòlding no preveu treure-li ull a la del país veí, la mantindrà al radar. "Aquest grup sempre està veient oportunitats que puguin fer més fort el nostre hub, reforçar les marques i les aerolínies."
Així ho destacava aquest divendres el conseller delegat d'IAG, Luis Gallego, en la presentació de resultats, on aclaria que el 2023 se centraran a consolidar l'operació d'Air Europa, que segueix pendent d'aprovació per part de Competència, però també estaran pendents de totes les oportunitats que puguin sorgir per al grup, del qual ja formen part Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level.
El diari britànic The Times va avançar a l'octubre l'interès del grup IAG a fer-se amb TAP Air Portugal i també per Easyjet, encara que el mercat veu més probable que es decanti per la primera i igual com Air Europa, es fusioni amb Iberia. Sobre la fusió d'Iberia i Air Europa, anunciada el 2019 i que es va tancar finalment aquest dijous, el CEO explicava que el 2021 van haver d'abandonar l'operació perquè amb la pandèmia van considerar "que no era el moment" i no la recuperarien fins a tenir un "entorn més cert".
Una cosa que van fer el març de 2022, quan van donar a l'empresa del grup Globalia un préstec de 100 milions pel 20% de la seva capital, als quals se sumen ara uns altres 400 milions pel 80% restant. Gallec indicava que les condicions de compra són similars a les que ja estaven tancades i que "la principal diferència" és la forma de pagament i el calendari, perquè serà en efectiu i accions. A més, recordava que continuen pendents de les autoritzacions de Competència i això pot portar fins a un any i mig.
"En 18 mesos aproximadament arribarem al 100% d'Air Europa, sempre hem defensat que la compra és estratègica perquè ens ajudarà a reforçar el hub de Madrid, que és la porta d'Europa a Amèrica Llatina". L'executiu també creu que proporcionarà beneficis a clients, accionistes i empleats. En concret, IAG vol que el hub de Madrid competeixi amb els més grans d'Europa incloent Amsterdam, Frankfurt, Londres i París. Reforçar la posició del grup a Europa amb vols cap a Llatinoamèrica i el Carib, i poder obrir rutes a noves destins a Àsia.
Quant als resultats de 2022, any en què IAG ha aconseguit sortir de pèrdues després de dos exercicis marcats per la pandèmia i obtenir un benefici de 431,5 milions d'euros. Gallec destacava que l'Ebitda o benefici operatiu es va situar en 1.256 milions d'euros, davant les pèrdues de 2.765 milions d'un any abans, el que indica que han "consolidat la recuperació".
Assenyalava que en l'inici de 2023, la demanda "continua molt sòlida" sobretot en el segment vacacional i encara no tant en el corporatiu, que li continua costant més recuperar-se. El conseller delegat posava en relleu els resultats d'Iberia i Vueling, en la primera el benefici es va situar en el 77% de 2019 en un any marcat per la forta demanda, que va portar a la companyia a desplegar noves rutes cap a Amèrica Llatina i els Estats Units, "contrarestant" l'impacte negatiu de la inflació i la pujada de combustible.
De Vueling destacava que ha aconseguit 185 milions de beneficis per l'optimització de l'estructura de costos, desestacionalitzant la xarxa amb més ús d'avions a l'hivern, la qual cosa els ha portat a superar en un 37% l'ocupació de 2019 i incrementar en un 10% els ingressos per passatgers.
El conseller delegat d'IAG recordava que el 2022, Iberia ha assolit acords amb els sindicats sobre tripulació de terra, aire i pilots, però en Vueling continuen encara negociant amb els representants socials els convenis col·lectius, que seran "crítics" per determinar la inversió del grup en la companyia a futur en la mesura que aquests acords "puguin ser sostenibles".
Per la seva part, el president d'Iberia, Javier Sánchez-Prieto aclaria que la companyia no farà un ERO el 2023, encara que si hi haurà baixes via prejubilacions, com solen acordar cada any. Preguntat sobre si hi haurà acomiadaments quan integrin Air Europa, assegurava que quan s'uneixin les dues companyies "no sobrarà ningú" doncs "no és un banc on sobren oficines".
En aquest sentit, explicava que en les aerolínies aquestes operacions es miren al revés, "tant de bo puguem ajuntar els 50 avions d'un i un altre i generar més oportunitats de xarxa i treballadors". Alhora recordava que totes les companyies que s'han unit al grup IAG en els últims anys han crescut en ocupació i avions.
Finalment, el CEO de IAG subratllava que malgrat els resultats d'Iberia i Vueling, que "han estat molt positius", hi continua havent "dificultats" en l'entorn, concretament la inflació que dispara els costos. Ara se centraran a pagar el deute que han adquirit durant la crisi, i per això descarten pagar un dividend als accionistes el 2023, "el focus està posat en tornar a la rendibilitat del 2019", apuntava Gallec.