El grup d'aerolínies IAG, al qual pertany, Iberia, ha notificat aquest dilluns a la Comissió Europea la compra del 80% del capital d'Air Europa que li faltava. Es tracta d'una operació valorada en un total de 400 milions d'euros que ambdues companyies van acordar el febrer d'aquest any.
Després d'aquest pas, l'Executiu comunitari disposa d'un termini de 25 dies feiners per avaluar l'operació d'acord amb la primera fase de control de concentracions que preveuen les normes comunitàries. Brussel·les podria donar el seu vistiplau a l'adquisició després d'aquesta fase o, altrament, obrir una investigació en profunditat si manté dubtes sobre els efectes de la transacció que es prolongaria durant 90 dies laborals i que pot prorrogar-se si fos necessari.
"Avui hem notificat la nostra proposta de la compra d'Air Europa a la Comissió Europea", va anunciar en un comunicat el conseller delegat d'IAG, Luis Gallego, que va defensar que l'operació "oferirà beneficis als consumidors i a l'economia espanyola en general, a més de millorar la competitivitat de Madrid respecte a altres hubs a Europa".
Gallec va explicar que IAG ha treballat "estretament" amb els serveis comunitaris de Competència des del va anunciar de l'operació en una "tasca exhaustiva preparatòria" i que proposaran a Brussel·les un "ambiciós i ampli" conjunt de compromisos per resoldre els dubtes de la Comissió després d'"haver escoltat els seus punts de vista".
Espera que Brussel·les doni el vistiplau el més ràpid possible
L'objectiu és que Brussel·les doni el seu vistiplau "el més ràpid possible el 2024" a la transacció. Eta és la segona ocasió que IAG i Air Europa intenten la seva fusió després que abandonessin primer intent el desembre de 2021. La Comissió Europea va explicar, després d'obrir una investigació en profunditat d'aquella operació, que la integració proposada llavors no hagués estat aprovada perquè les modificacions ofertes per les dues parts per aconseguir autorització comunitària "no aturaven adequadament" els problemes detectats.
La llavors vicepresidenta responsable de Competència, Margrethe Vestager va assenyalar que el projecte de 2021 hauria afectat la competència tant en rutes domèstiques com en altres a llarg termini des de i amb destinació a Espanya. Ara, IAG considera que els nous compromisos que ofereix a la Comissió Europea per resoldre els seus dubtes (cridats 'remeïs' en l'argot comunitari) són "substancialment millors" als que es van plantejar en el primer intent.
A més, incorporen la postura que ha rebut de Brussel·les durant les converses dels últims mesos, apunten fonts de la companyia. D'altra banda, el grup de transport aeri defensa que "diverses companyies" han mostrat "molt interès" a adjudicar-se les possibles desinversions que IAG hagi de fer per obtenir l'aprovació, una cosa que "dona mostra de la importància i viabilitat del paquet".
A més, les mateixes fonts emfatitzen que la situació econòmica de 2021 es caracteritzava per una "incertesa" més gran per al sector, que feia més d'un any que trampejava les restriccions de moviments imposades per frenar la propagació del coronavirus. En qualsevol cas, subratlla que adquisició contribuirà a reforçar Madrid com a "hub" per competir amb altres grans aeroports com Londres-Heathrow, Amsterdam, París-Charles de Gaulle i Frankfurt.
Defensen també que beneficiarà els consumidors en incrementar les rutes i les freqüències des de Madrid, optimitzarà els horaris de vol i aportarà flexibilitat per als viatgers. En concret, calculen que facilitarà almenys 500 noves combinacions d'origen i destí, especialment les rutes a Àsia des d'Espanya.