IAG, el grup d'aerolínia a què pertanyen Iberia, Vueling, Level, British Airways i Aer Lingus, va guanyar el 2024 un total de 2.732 milions d'euros, la qual cosa suposa un 3% més que l'exercici anterior, quan el benefici del conglomerat hispanobritánico va assolir els 2.655 milions. La companyia que dirigeix Luis Gallego basa aquestes xifres en els ingressos, que van augmentar un 9% i van assolir els 32.100 milions d'euros.
Així ha informat aquest divendres IAG abans de l'obertura del mercat en un comunicat remès a la CNMV on també proposa un dividend complementari que eleva el dividend total de l'any a 435 milions d'euros. El grup va anunciar un dividend a compte de 0,03 euros per acció en els resultats semestrals de l'agost passat i proposa un dividend complementari de 0,06 euros per acció, de manera que el dividend total de l'any puja a 0,09 euros per acció, cosa que representa 435 milions d'euros.
També comunica que el grup té intenció de tornar fins a 1.000 milions d'euros addicionals d'excés de capital als accionistes en un termini màxim de fins a 12 mesos, mitjançant recompra d'accions.
"Estem obtenint marges i beneficis de primera classe, en línia amb els objectius que presentem al mercat fa poc més d'un any. Estem centrats en continuar fent de les nostres marques la primera opció per als clients, mitjançant el creixement de la nostra xarxa i la millora de la proposta al client, mentre que el nostre rigorós marc d'assignació de capital garanteix que puguem continuar invertint en el negoci, oferir sòlids resultats financers i crear valor de forma sostenible per als nostres accionistes", assenyala Gallec en un comunicat.
Des d'IAG destaquen que la demanda de viatges segueix sent fort aquesta 2025, com ho va ser al llarg de 2024, especialment als principals mercats del grup: Espanya, Europa i Amèrica. Els viatges de lleure continuen sent una de les principals prioritats de les llarsi en els últims anys s'han vist impulsats per un canvi pel qual els clients valoren més les experiències que les compres materials. En el segment VFR ("Visiting Friends and Relatives"), la globalització ha creat una demanda resilient i fiable en ambdós extrems de la xarxa de rutes. Mentre que els viatges per motius de negoci es van incrementar al llarg de l'any, encara que el grup estima que no recuperaran totalment els nivells anteriors a la Covid-19, especialment en el cas dels viatges de curta durada i curt radi.
De tornada al resultat, a més dels ingressos, que van augmentar un 9% i van assolir els 32.100 milions d'euros, IAG també recull un augment de despeses del 7,2%, fins als 27.817 milions.
Així, el benefici d'explotació abans de partides excepcions del grup va augmentar un 26,7%, fins als 4.443 milions d'euros des de 3.507 milions del 2023. En aquest sentit, el grup explica que les partides excepcionals el 2024 es refereixen a la reestructuració d'empleats a la filial de handling a terra d'Iberia, la rescissió de l'acord de compra d'Air Europa i els impostos.
El deute financer net del grup era de 7.517 milions a tancament de l'exercici, un 18,69% menys que el 2023, mentre que el flux de caixa lliure a finals d'any era de 3.556 milions d'euros, més del doble que un any abans. La liquiditat total arribava a 13.362 milions d'euros, un 14,9% més.
Pel que fa a la capacitat, el grup va elevar un 6,2% els seients oferts el 2024, mentre que la demanda va créixer un 7,7% i va assolir un factor d'ocupació del 86,5%. En total, va transportar 122,04 milions de passatgers, un 5,6% més, en 741.653 vols, fet que suposa gairebé un 4% més d'operacions.
Diversificació geogràfica
El grup destaca que té, juntament amb els seus socis, una quota de mercat del 45% a l'Atlàntic Nord i aquest mercat representa el 31% de la capacitat total d'IAG. En suma, presten servei a Amèrica del Nord 150 vegades al dia a 34 destinacions, un 30% més que el competidor més proper.
Així mateix, IAG i els seus socis tenen una quota de mercat del 30% al mercat de l'Atlàntic Sud, que representa el 20% de la capacitat total d'IAG. IAG, de fet, és el líder del mercat amb més de 50 vols diaris des de i cap a Llatinoamèrica.
Pel que fa al mercat europeu de curt ràdio (incloent-hi les rutes a Espanya) representa el 34% de la capacitat total del grup i l'operen les aerolínies de xarxa que ofereixen trànsit d'enllaç per a llarg ràdio (Aer Lingus, British Airways i Iberia), juntament amb les companyies de baix BA Euroflyer, BA Cityf.