Les aerolínies espanyoles ja s'han recuperat de la pandèmia. Algunes han tornat a beneficis després de diversos anys de pèrdues i d'altres comencen a tornar els ajuts públics que van rebre per passar el sot. Grosso modo, totes afronten amb esperança el 2023 després d'un 2022 de rècord i han programat, tant en la temporada d'hivern com la d'estiu, més vols que el 2019, però hi ha una companyia aèria a la qual encara li està costant enlairar-se: Air Europa.
L'empresa del grup Globalia, que està pendent de rebre el "sí, vull" de Brussel·les per fusionar-se amb Iberia, encara està un 30% per sota del nombre de vols que va operar l'últim any abans de la pandèmia. Mentre que la canària Binter ja està un 18% per sobre, Vueling també ha superat la xifra de 2019 en un 4% i Iberia, ja ha igualat la xifra.
Segons les dades que recullen PwC i Cehat al seu informe 'Smart Observatory', en els primers mesos de l'any, Iberia és l'aerolínia líder al país amb 24,2 milions de vols operats amb destinació Espanya. El segueix Ryanair amb 21,4 milions d'operacions, Vueling amb 18,5 milions de vols i Binter amb 10,9 milions. Tanca aquest top cinc Air Europa amb 8,6 milions de vols.
Iberia, que fins que no es fusioni continua sent el seu rival -com ha deixat clar el seu president, Javier Sánchez-Prieto- ha operat un 180% més de vols que Air Europa entre gener i febrer, gairebé el triple. Es podria dir que Iberia i Air Europa són la cara i la creu de la recuperació turística. Encara que per sota d'ella se situen aerolínies internacionals com Lufthansa, EasyJet o Air France-KLM, amb 3,7, 3,5 i 1,9 milions de vols amb destinació a Espanya.
En total, i segons les dades obtingudes per aquest informe, el nombre de vols amb destinació Espanya va superar els 155 milions en els primers mesos de l'any davant els 129 milions de fa un any. El creixement respecte a 2022 és molt significatiu perquè l'inici del passat exercici va estar encara molt marcat per òmicron i les restriccions per viatjar.
Air Europa recupera més lent que els seus competidors
L'aerolínia de la família Hidalgo recupera més lent que les seves competidores espanyoles per estar especialitzades en el llarg radi, en concret en LATAM. Els viatges nacionals i europeus han recuperat molt més ràpid a l'haver menys restriccions per viatjar i això li ha passat factura. També la seva situació financera. Air Europa va ser -al costat de Plus Ultra- de les primeres empreses turístiques en rebre una injecció pública per part de la SEPI després de l'esclat de la pandèmia, en concret, 475 milions d'euros. També un crèdit ICO de 141 milions.
El seu elevat nivell de deute i tenir com a creditor a l'Estat va frenar la fusió amb Iberia. De fet, l'acord final de compra tancat aquest 2023 entre IAG i Globalia (les matrius de Iberia i Air Europa) està subjecte que Globalia rebi l'aprovació dels bancs sindicats que li van concedir el crèdit ICO i de la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), que va rescatar l'aerolínia, a més de les autoritats de Competència.
La pandèmia va deixar en una situació econòmica delicada Air Europa, que encara avui no ha recuperat totes les rutes i els seients que oferia el 2019. Fa uns dies anunciava que anava a reforçar la connexió entre Europa i el Paraguai amb una nova freqüència (un vol d'anada i tornada) entre Madrid i Asunción. Això farà que l'aerolínia recuperi els nivells previs a la pandèmia en aquest país, en operar al llarg del present any més de 700 vols, xifra que suposa un increment del 35% davant el nombre de vols de 2019 i més d'un 38% de seients oferts, expliquen.
L'augment de freqüències respon al pla d'expansió i creixement en el qual es troba immersa l'aerolínia des de l'any passat i amb què pretén atendre el creixement sostingut de la demanda, recuperar rutes i sumar noves freqüències. Mentre Air Europa va sumant rutes segons puja demanda, la seva principal competidora en LATAM i aviat, la seva propietària, ja ha recuperat tota la xarxa de destinacions en aquest mercat.
Iberia va comunicar recentment que havia preparat una "ofensiva a Amèrica Llatina" per a la temporada d'estiu (que s'estén de març a octubre) recuperant tota la seva oferta de vols prepandèmia i, fins i tot, amb més operacions que llavors. Un 2% més de vols en la temporada d'estiu de 2023 que en la de 2019 i un 5% més que en el global de l'any. En concret, oferirà prop de 280 vols setmanals amb 18 destinacions a 16 països d'Amèrica Llatina.
Llatinoamèrica és el punt fort de la fusió entre Iberia i Air Europa. El consell d'administració d'IAG creu que l'adquisició d'aquesta aerolínia els permetrà beneficiar-se de les oportunitats de creixement al mercat de Llatinoamèrica i Carib, així com incrementar la connectivitat amb Àsia. De moment, les companyies segueixen en espera de les aprovacions regulatòries per poder materialitzar la fusió, una cosa que podria portar uns 18 mesos.