Iberia tornarà als números verds aquest exercici després de dos anys marcats per les pèrdues de la pandèmia. L'aerolínia que presideix Javier Sánchez-Prieto avança aquest dimecres que els resultats de la companyia fins al setembre, quan ja va guanyar més de 240 milions d'euros, apunten que a l'exercici 2022 es produirà la tornada al benefici. I en aquest context, avança que per al proper any augmentarà la seva capacitat al 105% respecte a la que tenia el 2019, abans del Covid. El que implica que oferirà més seients.
Així mateix, l'aerolínia avança que de cara a 2023 mantindrà el focus posat a Amèrica Llatina i els Estats Units. Durant 2022, Iberia ha llançat una forta ofensiva als Estats Units amb l'estrena de Dallas i Washington, i en total, ja compta amb vuit destinacions en aquest país (Nova York, Miami, Boston, Los Angeles i Chicago, als quals es van afegir San Francisco, Dallas i Washington). Això fa que la companyia sumi ara 120 vols setmanals entre Espanya i els EUA. Aquest hivern, a més, ha desplegat un 15% més de capacitat en aquest mercat que abans de la pandèmia;
Amèrica Llatina ha estat l'altra gran aposta de Iberia el 2022, però ho serà encara més el 2023, com reconeix la mateixa aerolínia. Després de la recuperació de les rutes a Caracas i Rio de Janeiro, compta amb 18 destinacions de 16 països, i amb una oferta del voltant de 260 vols setmanals, xifra que es preveu que continuï creixent en els propers mesos. Els creixements més rellevants d'Iberia en aquest mercat han estat a Mèxic, on ja ofereixen fins a tres vols diaris, i a Colòmbia, on elevaran el nombre de vols fins als tres diaris.
Aquests dos països juntament amb el Perú (on passarà de set a deu vols setmanals, i la intenció de l'aerolínia és arribar a dos vols diaris) i l'Argentina, centraran l'ofensiva de Iberia el 2023, que ja ofereix vols diaris a tot Amèrica Central, però també continua creixent a Carib i està incrementant la seva capacitat en altres països com l'Equador i l'Uruguai; Iberia ha recuperat el 2022 tota la xarxa de destinacions amb la que comptava el 2019 i també ha aconseguit apropar-se a les xifres de capacitat que registrava en aquell moment, amb un quart trimestre en què ha desplegat un 95% del que volava el 2019, i amb la perspectiva d'iniciar el 2023 amb una capacitat que està cinc punts percentuals per sobre dels nivells prepandèmia.
D'aquesta manera, la companyia vol remarcar que un altre dels focus en què s'ha centrat aquest any és en l'enfortiment del seu hub a l'aeroport de Madrid, que té l'objectiu de poder competir contra els principals 'hubs' europeus com el d'Amsterdam, Frankfurt i París Charles de Gaulle. De fet, la fusió d'Iberia amb Air Europa, que després de tres anys rodant encara no s'ha tancat, també servirà per potenciar l'esmentat hub si finalment hi ha acord.
Nous avions i acord salarial amb els empleats
D'altra banda, Iberia destaca en una nota que el 2022 també ha reprès el seu pla de renovació de flota i donarà la benvinguda a 2023 estrenant noves cabines Business, Turista Prèmium i Turista en els dos últims A350 de nova generació que s'han incorporat a la seva flota aquest mes de desembre. En total, la companyia ha rebut 13 nous avions, set A350 -els quatre últims del nou estàndard d'Airbus, del que ha estat aerolínia llançadora- i sis del model A320neo per a les rutes de curt i mig radi.
Quant a la seva plantilla, la firma que dirigeix Javier Sánchez-Prieto destaca que, un context "especialment dur" per l'impacte de la inflació i la conflictivitat a molts sectors, Iberia ha aconseguit tancar en tot just tres mesos els acords amb els seus treballadors sobre els tres convenis col·lectius (Terra, pilots i TCP), un factor que contribuirà a la pau social durant els tres anys vinents, i permetrà a la companyia centrar-se en els seus plans de creixement, expliquen.
També el 2022, Iberia ha transformat els contractes de 1.692 empleats de la Direcció d'Aeroports en treballadors fixos discontinus i uns altres més de 300 contractes de TCP a fixos discontinus; Al seu torn, ha incorporat 52 pilots procedents del seu programa de Cadetes i de la convocatòria d'ocupació que la companyia va obrir el mes de juny passat.
Amb tot, Iberia espera que després de les dificultats que tot el sector turístic va viure per les restriccions a la mobilitat fruit de la pandèmia, el 2022 podran tornar a beneficis. Ja en el tercer trimestre de l'any, la companyia va obtenir un resultat positiu de 246 milions d'euros, recorda, i ara espera que aquesta dinàmica es mantingui en el quart trimestre, la qual cosa permetria a l'empresa tenir un resultat positiu per al conjunt de l'exercici consolidat de 2022 amb els seus tres negocis: l'aerolínia, l'handling i el servei de manteniment.