Iberia ha tingut una caiguda en el seu sistema informàtic aquest dissabte i porta més de 10 hores amb problemes de connectivitat. En concret, l'aerolínia ha detingut el seu servei de facturació i embarcament a Madrid, la qual cosa l'ha portat a retardar i cancel·lar diversos vols des de primera hora del matí. Al seu torn, això ha fet que es vegin afectats tots els aeroports des d'on hi havia programades operacions de la companyia amb origen o destí a la capital espanyola.

Entorn de les 10:00 del matí, Iberia ja informava que la primera onada de vols programats -aquells que tenien previst sortir de Madrid fins a dos quarts de dotze del matí, aproximadament- han sortit, però amb un retard mitjà d'una hora, segons la companyia.

En un missatge publicat per Iberia en el seu compte de Twitter també a primera hora, ja demanava disculpes als clients "pels inconvenients que la situació els està ocasionant". Però 10 hores després de l'esdeveniment, l'empresa torna a informar que el problema continua i continuen treballant "per solucionar-lo com més aviat millor".

Iberia i Iberia Express tenien previst operar aquest dissabte més de 245 vols, dels quals almenys s'han cancel·lat tres d'aquest matí i uns altres dos per a aquesta tarda, un total de cinc, segons la companyia, que també confirma que han tingut retards d'una hora de mitjana fins a les 11.30 hores.

Per mitigar aquesta situació, Iberia està realitzant la facturació i l'embarcament de forma manual i a més ha reforçat la plantilla amb l'objectiu d'agilitar aquests tràmits. Iberia assegura que al 81% dels clients afectats se'ls ha ofert una alternativa de viatge per a aquest mateix dissabte i que la resta podrà volar demà.

Així mateix, la firma destaca que tota l'operació programada amb els Estats Units i Amèrica Llatina, que es concentra entre les 12:00 i les 13:00 hores, s'ha pogut realitzar com estava prevista. Tanmateix, la fallada, que està localitzat a Madrid no només ha afectat als que viatjaven des de l'Aeroport Madrid-Barajas Adolfo Suárez, sinó a molts altres aeroports.

A les xarxes socials hi ha passatgers que asseguren tenir problemes per volar des de diferents capitals europees i espanyoles, com Roma, Praga, Lisboa, Marsella i fins i tot Barcelona, els moixaines denuncien que ningú no els ha avisat i als taulells no troben qui els doni una solució alternativa. Encara que la companyia explica a les xarxes socials que tots aquells que es puguin veure afectats seran avisats a través d'un correu electrònic.

Així mateix, alguns asseguren que no poden fer el check inonline (la facturació) des del web o app mòbil de Iberia per a vols programats aquesta nit o demà perquè el sistema també dona fallades. D'altres comencen a tenir problemes fins i tot en els vols de codi compartit, per exemple amb Vueling, una altra companyia del seu grup (IAG).

I també estan els que han aconseguit arribar a Madrid des d'Amèrica Llatina, però asseguren portar hores esperant per recollir el seu equipatge. Alguns passatgers fins i tot denuncien que l'únic punt d'atenció que hi ha a l'Aeroport Madrid-Barajas Adolfo Suárez, en la T4 -des d'on vola Iberia principalment a Madrid- té hores d'espera i tampoc no els donen una solució.

Davant d'aquesta situació, Aena, la gestora dels aeroports a Espanya, també informa ja a les seves xarxes socials dels problemes que està ocasionant Iberia aquest dissabte a l'Aeroport de Barajas, encara que igual com l'aerolínia no detalla xifres de quants passatgers s'han vist afectats ni de quants vols no s'han retardat o cancel·lat, que segons sembla són més de cinc.

Iberia, tercera aerolínia a Espanya

Iberia és la tercera aerolínia a Espanya per nombre de passatgers després de Ryanair i Vueling, per la qual cosa una caiguda dels seus sistemes durant més de 10 hores pot afectar milers de persones i vols cada dia. L'any passat va transportar 14,9 milions de persones al nostre país, segons dades publicades per Aena a tancament de 2022.

En el llarg ràdio és l'aerolínia líder, sobretot en els vols cap a Amèrica del Nord i Amèrica Llatina. El passat exercici va transportar el 40,6% dels viatgers que viatjaven a Amèrica, en concret a 1,1 milions dels quals volaven als Estats Units i uns altres 3,3 milions la destinació dels quals era Amèrica Llatina.

Així mateix, l'Aeroport de Madrid-Barajas – que és el que va registrar el major nombre de passatgers de la xarxa d'aeroports espanyols el 2022 després d'arribar els 50,6 milions de viatgers- és el primer del país en trànsit aeri i el que té més connexions amb la resta de mercats. De manera que, els retards i cancel·lacions que es produeixen aquí afecten sempre a un major nombre de persones i produeixen un efecte atrotinada als aeroports de tot el món.