Iberia ha proposat als treballadors de handling (que en els primers dies de gener van anar a vaga i van provocar la cancel·lació de 400 vols per protestar contra l'aerolínia) la creació d'una nova empresa, participada al 100% pel grup IAG (la seva matriu, i també la de Vueling) que aglutini tots els treballadors de tots els centres de treball de la Direcció de Serveis Aeroportuaris.

La nova societat tindria una marca nova, però els empleats mantindrien el conveni col·lectiu d'Iberia. El projecte comptaria amb un Centre d'Excel·lència de Formació Professional per als professionals de l'handling, ubicat a la seu de La Muñoza, juntament amb l'aeroport Adolfo Suárez-Madrid Barajas. A més, la nova companyia tindria "ambiciosos" objectius de creixement nacional i vocació de desenvolupament internacional, amb la vista posada especialment a Europa i a Amèrica Llatina.

En paral·lel, la companyia àrea proposa un pla de reducció de costos que implicaria la sortida de 1.727 treballadors entre 2024 i 2026, a través de baixes incentivades (podrien acollir-se les persones treballadores menors de 56 anys) i prejubilacions per a persones de 56 anys o més compliments en el moment de l'extinció del contracte de treball.

Des del moment de l'extinció del contracte de treball i fins a complir els 65 anys, l'empresa abonaria en 12 pagues anuals un complement que variaria en funció de l'edat en la qual s'acollís a tal mesura sobre el salari regulador, és a dir, sobre el total de les seves percepcions anuals brutes, segons ha informat Iberia en un comunicat.

En aquest, assegura que "comprèn la incertesa" dels treballadors, però reitera que, per poder oferir "un futur punt als empleats dels aeroports amb llicència com sense ella" és necessari que "tots romanguin units en una única empresa".

Iberia creu que amb aquestes mesures solucionaria el conflicte derivat de l'últim concurs d'handling d'Aena, resolt el 26 de setembre, i en el qual va perdre la llicència de vuit grans aeroports: Barcelona, Màlaga, Bilbao, Alacant, Palma de Mallorca, Eivissa, Las Palmas i Tenerife Sud. La companyia va proposar als treballadors de contractar el servei d'handling a tercers per no disparar costos, però els sindicats l'han rebutjat, ja que advoquen per mantenir el servei d'autohandling.

Les desavinences entre l'empresa i la plantilla ha provocat la convocatòria de dues vagues, la primera en el pont de desembre i Nadal, encara que es va cancel·lar a última hora. I la segona, en els primers dies de gener, coincidint amb els Reis. Aquesta sí que va seguir endavant i va afectar un total de 45.641 passatgers.

Per evitar més conflictes, Iberia -que s'ha reunit en els últims dies diverses vegades amb la representació laboral- proposa aquest dilluns la creació de la nova societat, que garantirà "la viabilitat i el desenvolupament" del negoci i "el futur" de tots els treballadors a llarg termini.