Iberia, que espera que la Comissió Europea aprovi la seva fusió amb Air Europa, rep amb optimisme que Brussel·les hagi donat el seu vistiplau a l'operació entre Lufthansa i ITA Airways. La companyia, que espera tenir una resposta el proper mes d'agost, no veu ara "cap motiu" perquè la seva operació no tiri endavant. Els inversors també ho creuen i en Borsa|Bossa, la seva matriu (IAG) puja més d'un 5% aquest dimecres.
El procés de consolidació entre aerolínies avança i des de Iberia consideren que és "imprescindible" perquè Europa tingui empreses "més fortes" que puguin competir al mercat global i entre altres reptes, afrontar amb solvència les fortes inversions en sostenibilitat que han de realitzar. "El complet i ambiciós paquet de remeïs que hem ofert per comprar Air Europa dona totes les garanties als consumidors, pel que no veiem cap motiu perquè la nostra operació no rebi la mateixa llum verda que la de Lufthansa i ITA", assenyala l'aerolínia que presideix Marco Sansavini.
De moment, la Comissió Europea té de termini fins al 20 d'agost per donar una resposta sobre els remeïs. Això són les rutes que està disposat a oferir Iberia i Air Europa als competidors per no generar un problema de competència. Encara que IAG ja ha advertit que el termini podria allargar-se si Brussel·les per al rellotge perquè necessita nova informació.
De fet, la CE ha posat condicions a l'operació de Lufthansa amb ITA Airways. En concret, l'autorització està condicionada que la companyia cedeixi diverses rutes de curta i llarga distància a altres competidors per evitar les distorsions en la competència que Brussel·les va identificar inicialment i el van portar a obrir aquesta investigació en profunditat.
L'absorció de l'aerolínia italiana amb capital públic pel grup alemany arriba després de mesos de negociacions en què s'han revisat els compromisos oferts per Lufthansa al gener i que els serveis comunitaris van considerar insuficients. "Havíem d'evitar que els passatgers acabessin pagant més o amb accés a menys serveis i de pitjor qualitat en determinades rutes dins i fora d'Itàlia", ha dit en un comunicat que recull Europa Press la vicepresidenta de l'Executiu comunitari responsable de Competència, Margrethe Vestager.
Ara Lufthansa posarà a disposició d'una o dues companyies aèries rivals els actius necessaris per permetre'ls iniciar vols sense escales entre Roma o Milà i determinats aeroports d'Europa Central. També hauran de garantir que un dels competidors seleccionats tingui accés a la xarxa nacional d'ITA per oferir connexions indirectes entre determinats aeroports d'Europa Central i determinades ciutats italianes diferents de Roma i Milà.
En el cas de les rutes de llarga distància, la solució passa per acords amb rivals per millorar la seva competitivitat en les rutes de llarga distància en qüestió, per exemple mitjançant acords d'interlineat o intercanvis de 'slots'. Amb això, Brussel·les creu que augmentaran les freqüències de vols sense escales i hi haurà millors connexions per a vols amb escala única a cada una de les rutes.