Aena ha tancat aquest dimarts el concurs de llicències d'handling més important de la seva història per als pròxims set anys, i Iberia, que ha obtingut 5 llicències a 29 aeroports, ha perdut (respecte al concurs anterior) 4 dels 5 grans aeroports, entre ells el de Barcelona-el Prat. En total, la gestora aeroportuària ha assignat els lots a un total de 15 operadors que prestaran els serveis d'assistència a terra a tercers (rampa, equipatges, operacions en pista...) a 43 aeroports i 2 heliports de la seva xarxa.
El concurs, que es va llançar el mes de juliol passat, ha rebut 168 ofertes tant d'empreses que ja són presents a la xarxa d'aeroports d'Aena com d'altres de noves amb experiència al sector i ha tingut una elevada concurrència, ja que només ha quedat desert el de Ceuta, segons indiquen fonts de la companyia. En l'assignació, els aeroports s'ha dividit en 15 lots, 11 d'ells, els de més mida, han tingut el seu propi lot (com a Madrid-Barajas, Barcelona-el Prat, Màlaga o Sevilla) i uns altres 4 lots han agrupat aeroports més petits.
En concret, els adjudicataris han estat, Acciona, Atlántica d'Handling, Aviapartner, Iberia, UTE Unió Handling (participat per Iberia, Clece i Lirecan), Menzies, Swissport, UTE Globalia i WFS Serveis Aeroportuaris (aquestes 9 repeteixen) a més d'Alyzia, Aviator Airport Alliance, Group Europe Handling, Onet Iberia Solucions, Saasa Global i UTE Goldair-AAS, que s'estrenen, en aquest nou concurs.
La transició cap als nous operadors s'iniciarà en només un mes. La firma dels nous contractes es produirà l'octubre, data en la qual també s'establirà quan s'han de tancar els acords comercials, encara que probablement serà al desembre. Així mateix, les companyies que ho desitgin decidiran si es presten autoservei o si es queden amb les companyies assignades. És a dir, Iberia ha de decidir, per exemple, si és una altra companyia la que li dona el servei de rampa o l'hi proporciona a si mateixa. El gener i el febrer començarà l'activitat dels aeroports sense canvis. I ja entre febrer i març, en els que s'hagi produït canvis d'agents.
El concurs, això sí, portava implícit la subrogació de personal. D'aquesta manera, els 11.290 empleats que donen servei d'handling en la categoria de rampa actualment conservaran la seva ocupació i les seves condicions econòmiques actuals. El conveni, que és aliè a Aena, és d'obligat compliment per als operadors que tinguin associades les noves llicències.
Iberia perd el Prat
Iberia ha perdut llicència a 4 dels 5 principals aeroports, surt de Barcelona, Palma de Mallorca, Màlaga i Alacant, conservant només Madrid. Però també perd la seva llicència a Gran Canària, Tenerife (Sud i Nord), Eivissa i Bilbao.
"Hi ha hagut agents sortints i entrants. Les ofertes d'Iberia han estat molt bones, però entrar a cada un dels aeroports és complicat", comenten fonts d'Aena, que recorden a més que Iberia ja té un 35% de quota de mercat actualment i presta serveis a tercers, principalment a IAG, una cosa que pot continuar fent, fins i tot al Prat.
Com que cada companyia té un temps per decidir si vol donar servei d'autohandling, i Iberia pertany al grup d'aerolínies IAG, podria oferir aquest servei a l'aeroport de Barcelona a Vueling, que també és del grup, igual com a Iberia Express, British Airways o Aer Lingus.
Malgrat perdre quatre grans aeroports, Iberia ha resultat, al costat d'Aviapartner i Groundforce (Globalia, matriu d'Air Europa) els operadors que s'han adjudicat més llicències.
Iberia demana que es revisi la classificació
En un comunicat, Iberia ha volgut expressar "la seva perplexitat" davant del resultat dels concursos de handling coneguts aquest dimarts. Assegura que compten amb la suficient "qualificació" i "competitivitat" i així ho ha demostrat durant els darrers set anys. Per això, "començarà tots els tràmits necessaris per a la revisió de les puntuacions del concurs a cada aeroport on no ha obtingut una llicències i exercitarà les accions oportunes que li corresponguin".
En aquest sentit, comenta que als 8 aeroports on no ha renovat la llicència “”Iberia Airport Services opera amb uns índexs de puntualitat superiors del 99,5%, molt superior al que exigeix el plec i amb un alt grau de satisfacció dels seus clients"".
I que a més, la seva oferta econòmica "incloïa descomptes substancialment superiors als de l'anterior concurs, en què Iberia va obtenir una llicència a tots ells".
Així mateix, recorda que s'havia compromès a una inversió de més de 120 milions d'euros en nous equips, a renovar més del 80% de la seva flota per vehicles elèctrics i assolir emissions netes 0 el 2025 a tots els aeroports, "cosa que demostra l'absolut compromís d'Iberia amb la sostenibilitat".
Per acabar expressant que la seva oferta, en termes tècnics, "superava els requisits recollits al plec d'Aena, acreditant la disposició de tots els certificats (d'innovació, qualitat, seguretat i sostenibilitat) que es valoraven al concurs".