Iberia és el primer espònsor oficial de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF) que marca distàncies amb el seu president, Luis Rubiales, després que aquest divendres es negués a dimitir pel seu polèmic petó a la boca a la futbolista Jennifer Hermoso.

A través de les xarxes socials, Iberia indica que donarà suport a les "mesures oportunes i pertinents que calgui prendre" en relació amb les "situacions ofensives, impròpies d'una societat desenvolupada, moderna i igualitària com és l'espanyola".

Encara que no esmenten el nom de Luis Rubiales ni demanen directament la seva destitució, queda clar el sentit del seu breu comunicat: d'una banda, consideren que l'actitud de l'encara president de la federació és ofensiva i impròpia i, d'altra banda, avancen que donaran suport al seu cessament. Tampoc no precisen a qui correspon prendre aquesta decisió, però estaran a favor. El govern de Pedro Sánchez ja ha iniciat els tràmits, a través del Consejo Superior de Deportes, per actuar contra Rubiales i suspendre'l en els pròxims dies.

La companyia aèria que presideix Fernando Candela assenyala que, com a patrocinadora de la RFEF, continuarà donant suport a l'esport i al futbol espanyol, però es desprèn que ja no al seu president.

Hores després de la reacció d'Iberia, va arribar la d'Iberdrola, que és l'“espònsor principal” de la Selecció Espanyola de Futbol i un destacat patrocinador de la Lliga F (femenina) fins al punt que, en edicions anteriors, es va denominar Lliga Iberdrola. En declaracions a Efe, fonts de la companyia que presideix Ignacio Sánchez Galán han indicat que qualsevol actitud que "es desviï o vagi en contra" de la defensa de la igualtat de drets i la dignitat de les dones "no té cabuda al món de l'esport" ni a la societat". Tot i que tampoc van demanar explícitament el cessament de Rubiales, es van desmarcar de la seva actitud en assenyalar que "el nostre afany no és altre que el de continuar al costat de les dones esportistes per enderrocar obstacles amb elles, per facilitar les seves metes i assolir grans objectius".

Això no obstant, el compte de Twitter Futfem Iberdrola, dedicat al futbol femení, es manté en silenci des del dimarts, 22 d'agost, quan va esclatar l'escàndol Rubiales. Molt activa durant el mundial, en el seu últim tuit apareix Alèxia Putellas alçant la copa i la frase "no diguis res". Però qui no ha tornat a dir res és el compte d'Iberdrola sobre futbol femení.

Renfe va ser el tercer espònsor a pronunciar-se i el més contundent. Fonts de la companyia han indicat a Europa Press que "recolzen de manera rotunda i contundent l'actuació del Centre Superior d'Esports" que està treballant per fer fora Rubiales. Van afegir que els seus serveis jurídics "estan estudiant mesures addicionals", ja que Renfe manté un patrocini publicitari amb la Selecció Espanyola de Futbol.

Artero, amb la mascota de 'La Roja'

Posteriorment, en declaracions a ON ECONOMIA, el fabricant de productes per a mascotes, Artero, ha reafirmat que "recolza un col·lectiu, amb els seus valors com a entitat esportiva estatal". L’espònsor deixa clar que “es desmarca de les actuacions personals i arbitràries d'un professional que ja estava al capdavant de la RFEF quan Artero va iniciar la col·laboració i que, per tant, no ha estat escollit ni validat per la companyia”. Artero va estrènyer la relació amb la federació de futbol, el març de l’any passat, com a patrocinador de la mascota de La Roja, la gossa Musa. Una relació que es va tancar per a dos anys i que, per Artero, va suposar l'entrada en el món dels patrocinis esportius. 

Poques hores després, Cerveses Victoria va anunciar que lamenta "profundament" i va mostrar el seu "total suport a les jugadores i als valors d'esforç i compromís esportiu i humà exemplar que han demostrat". Qüestionada la companyia per la situació, Cervesa Victoria diu: "Volem, en primer lloc, reiterar les nostres felicitacions a l'equip femení pel seu gran triomf en l'última competició, en la qual s'ha proclamat campiona del món. Fita que sens dubte marcarà el futur del futbol femení al nostre país". "Des de Cerveses Victoria confiem que es prenguin les decisions adequades pels òrgans competents amb la finalitat de vetllar pels drets de les esportistes, i per mantenir l'essència de l'esport", postil·la la companyia.

La RFEF té previst facturar aquest 2023 un total de 75,7 milions d'euros en patrocinis i marxandatge. Com a "patrocinadors oficials" apareixen quatre empreses: Iberia; Halcón Viatges, del grup Ávoris que lidera Vicente Fenollar; Cerveses Victòria, empresa malaguenya del grup DAMM; i TCL, fabricant xinès de televisors i electrodomèstics, que precisament es va incorporar com a espònsor el març passat.

A més, hi ha 14 empreses i organitzacions que col·laboren amb la federació de Rubiales entre les quals es troben Alimentos de España, dependent del Ministeri d'Agricultura; Renfe, encapçalada per Raül Blanco; Multiópticas, liderada per Carlos Piñeiro; Sanitas, grup sanitari propietat de Bupa i presidit per Matías Rodríguez Inciarte; o Seur, el grup de seguretat actualment dirigit pel francès Yves Delmas.

També col·laboren amb la federació Sierra de Cazorla (aigua mineral), El Pulpo (moda tèxtil), Sangre de Toro (dels cellers Torres), Artero (alimentació animal), APK Renting (lloguer de vehicles), Marcos Automoción (concessionari), Wimu (informàtica) i Tetra Park (packaging i envasos).