Iberia ha d'afrontar ben aviat el nomenament d'un nou president que substitueixi Fernando Candela, que va assumir el lloc el passat mes de juliol després de la sortida per sorpresa de la companyia de Javier Sánchez Prieto, que va fitxar com a conseller delegat d'Ivirma, una empresa amb seu a València especialitzada en reproducció assistida en mans del fons nord-americà KKR.
L'aerolínia, que engegarà el 2024 amb la vaga convocada per UGT i CCOO en el servei a terra ('handling'), va comunicar que el nomenament de Candela seria provisional i anunciarien un nou president abans que acabés aquest exercici. Luis Gallego, el conseller delegat d'International Airlines Group (IAG) -el grup a què pertany Iberia juntament amb British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level- va defensar al seu dia que el grup té planter interna suficient per assumir la presidència de l'antiga companyia de bandera espanyola, recorda EFE.
Candela compta amb una llarga trajectòria en el grup, on és conseller delegat de Level des de 2019 i director de transformació d'IAG des de 2020. Abans va ser conseller delegat de Iberia Express durant sis anys i director de planificació i control de gestió d'Air Nostrum. En aquests sis mesos en el càrrec, el president interí ha seguit endavant amb la compra d'Air Europa, que ja està en mans de Brussel·les per a la seva aprovació.
I ha hagut de fer front a un important revés per al grup, la decisió de Aena de deixar Iberia fora de la gestió del servei a terra ('handling') a vuit dels principals aeroports del país. Iberia ha recorregut la decisió davant de l'Audiència Nacional després que el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC) inadmetés el recurs presentat per l'aerolínia, que demana que se suspengui el concurs.
La pèrdua dels vuit aeroports ha portat els sindicats a convocar quatre jornades de vaga entre els dies 5 al 8 de gener, en plenes vacances de Nadal, en protesta per la subrogació del personal en les empreses guanyadores del concurs.
IAG avança en la compra d'Air Europa
IAG avança en els tràmits de la compra d'Air Europa per Iberia, que va formalitzar davant de la Comissió Europea el passat dia 11, una operació amb un cost de 500 milions d'euros per la totalitat del capital de l'aerolínia de Globalia, de la família Hidalgo. Perquè Brussel·les aprovi l'operació i consideri que no altera la competència, Iberia ha presentat un pla d'opcions per desfer-se de rutes ('remeïs' en l'argot) "molt ambiciós", que augmenta significativament els que ja va presentar en un intent anterior.
Igualment fa un enfocament "més ampli" quant a possibles adjudicataris de les rutes de les que s'hauria de desfer, encara que no ha revelat ni qui podrien ser aquests "remedy takers" ni quines rutes vendria. Ara haurà d'esperar que la Comissió es pronunciï, però calcula que el procés podria estar tancat el 2024.
IAG defensa que l'operació beneficia els consumidors i Madrid com a 'hub' (centre de distribució del trànsit aeri) que pot així competir millor amb els grans centres europeus.
Durant el mandat de Candela, a més, el grup va presentar els resultats dels nou primers mesos de l'any, en els quals va guanyar 2.151 milions, xifra que multiplica per més de deu els d'aquell període de l'any anterior. En aquells nou mesos, Iberia va registrar un benefici de 821 milions d'euros, més del doble que els 382 milions de 2019.
Dins del grup IAG és la segona aerolínia per ingressos per passatge, darrere de British Airways (1.943 milions en el tercer trimestre davant uns 4.600 milions de la britànica) però el seu resultat operatiu és comparativament millor ja que va tancar amb un benefici de 449 milions en juliol-setembre davant 712 milions de British.