Iberia i Vueling asseguren que el combustible sostenible en l'aviació (SAF) suposa una gran oportunitat per generar riquesa i crear nous llocs de treball, però es necessita una important inversió per complir les exigències de Brussel·les en matèria de sostenibilitat. Segons l'estudi, serà necessari invertir al voltant de 22.000 milions d'euros fins a 2050 per al desenvolupament de les infraestructures necessàries per a la producció d'aquest tipus de biocombustible.
Així ho recull un estudi elaborat per PwC per a les aerolínies espanyoles, pertanyents al hòlding IAG, on s'exposa que la posada en marxa a Espanya d'una nova indústria de producció de SAF suposaria un important benefici per al PIB i per a la creació d'ocupació.
"Atès que el potencial de producció és molt superior a la demanda local, amb la instal·lació de més plantes es podrien exportar grans volums al mercat internacional", han explicat ambdues companyies en un comunicat.
En aquest sentit, si es reparteixen per tot el país entre 30 i 40 plantes de producció, Espanya seria capaç de cobrir tota la seva demanda nacional. Un impacte en el PIB de la construcció i posada en funcionament d'aquestes 32 plantes de producció seria de 56.000 milions d'euros fins a 2050, la qual cosa es traduiria en 270.000 nous llocs de treball.
Amb les infraestructures actuals només cobririen un 0,05% de la demanda
Així mateix, calculen que el procés de descarbonització de l'aviació espanyola necessitarà 5 milions de tones de SAF a l'any el 2050. "El combustible d'aviació sostenible és fonamental per avançar en la descarbonització del transport aeri, a més, ja és una realitat i pot ser utilitzat a les aeronaus actuals", assenyala Franc Sanmartí, director de sostenibilitat de Vueling.
No obstant això, des de la companyia destaquen que seria necessari incrementar la seva producció per satisfer la demanda de la indústria i aquí "tenim una gran oportunitat per encapçalar la producció de SAF en l'àmbit europeu, encara que requereix un esforç col·lectiu de tots els actors per incentivar la seva producció."
Les aerolínies indiquen que, actualment, la producció de SAF és escassa si es compara amb la demanda de combustible d'aviació. D'aquesta manera, adverteixen que, amb les actuals infraestructures, només s'aconseguiria cobrir un 0,05% de la demanda global de l'esmentat combustible, i per això és essencial el desenvolupament la seva producció a gran escala.
Creació d'ocupació al sector rural
Per la seva part, Teresa Parejo, directora de sostenibilitat d'Iberia, explica que "Espanya té l'oportunitat de convertir-se en una gran potència productora de SAF. Té tot el que es necessita per ser-ho. En primer lloc, una enorme riquesa en residus forestals, agrícoles i ramaders que són els que es fan servir per produir el SAF biològic. I a més, Espanya va pel camí d'encapçalar la producció d'hidrogen verd que, entre altres coses, s'utilitzarà per produir SAF sintètic".
Així mateix, les aerolínies asseguren que el SAF obre la porta a la creació de nous llocs de treball, gran part dels quals s'ubicarien en zones rurals on són les fonts més grans dels residus que es fan servir com a matèries primeres per a la producció del biocombustible. Això contribuiria al desenvolupament de l'Espanya buidada i a una cohesió social i territorial més gran.
Les regions amb més capacitat per produir SAF d'origen orgànic són, per aquest ordre: Andalusia, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Catalunya, Aragó i Extremadura. "L'impuls a la indústria del SAF obre interessants oportunitats a l'economia circular, ja suposa també una solució al creixent problema de la gestió de residus que passen a ser una nova oportunitat de negoci", reiteren les companyies aèries.