Ikea va elevar la facturació i el benefici a Espanya el 2022. El bon moment que passa el gegant suec li permetrà compensar els seus gairebé 10.000 treballadors al nostre país amb una bonificació que aquest any ascendeix fins als 21 milions d'euros i que repartirà a parts iguals dins del seu programa 'One IKEA Bonificació'. A més, sumarà una aportació excepcional de 4,1 milions d'euros denominada 'UPSKATTA', una compensació per haver superat l'etapa "més exigent" per al negoci després de la pandèmia.

"Quan tenim bons resultats, els compartim amb els nostres col·laboradors, que són els qui els fan possible," destaca el conseller delegat d'Ikea España, Nurettin Acar en un comunicat. La companyia va elevar el seu benefici net durant 2022 fins als 88 milions d'euros, un 5,2% més que el 2021, després de facturar 1.820 milions d'euros, el que suposa també un creixement del 8,2% respecte a l'exercici anterior. L'EBITDA (el benefici abans d'impostos) es va incrementar al seu torn un 28,5%, fins als 175 milions d'euros.

Recolzat suport per aquestes xifres, l'empresa planeja elevar plantilla a Espanya i iniciar un pla d'expansió amb l'obertura de noves botigues. En concret, Ikea augmentarà la seva plantilla amb gairebé 1.500 nous fitxatges en dos anys. Es tracta de la campanya de reclutament més gran de la seva història. La seva previsió és augmentar en un 15% el nombre de treballadors respecte als 9.765 empleats i empleades amb qui va tancar el passat exercici. En total, Ikea preveu atrapar el 2024 els 11.230 treballadors al país.

Quant al pla d'expansió i l'obertura de noves botigues, la firma sueca contempla una inversió de 150 milions d'euros fins a 2025 per posar en marxa a Espanya fins a 5 formats de botigues físiques diferenciades. És a dir, botigues més tradicionals, botigues urbanes de diferents mides, espais de planificació, punts de recollida o botigues temporals.

"L'objectiu és que hi hagi un punt Ikea a menys de 15 minuts caminant o 30 minuts amb cotxe de qualsevol persona", comparteix Nurettin Acar. Concretament, la firma sueca planeja l'obertura de desenes de nous punts de contacte en diverses zones, però amb el focus a Madrid, Catalunya i Andalusia com a mercats prioritaris.

El conseller delegat explica que l'any 2022 va deixar una dada cridanera sobre l'experiència física, el nombre de visitants va augmentar després de la pandèmia. En concret, les botigues d'Ikea a Espanya van rebre 43 milions de visitants l'any passat, 7,3 milions més que l'any anterior, el que representa un increment del 20%.

"El consumidor continua demandant experiències físiques i Ikea innovarà per fer-les sorprenents i més àgils", afegeix. Invertirà 10 milions d'euros sol en projectes de "digital tags" en els propers dos anys, com la digitalització de la indicació de preus. També instal·larà sensors en els espais físics per aprendre del que fa el client, de com interactua amb les eines i productes i així, poder avançar-nos a les seves necessitats".

Per dur a terme aquest procés, l'empresa es basarà en el Hub Digital que va instal·lar a Madrid, un dels quatre que té en l'àmbit mundial, i que s'encarrega de digitalitzar els espais físics i de connectar-los amb l'smartphone dels clients.

Però Ikea no renunciarà a la venda online, continuarà mantenint la seva aposta després de facturar 406 milions d'euros per aquest canal l'últim any, la qual cosa suposa un 22% de la facturació total, gràcies a la visita de prop de 200 milions d'usuaris, un tràfic que es va mantenir estable respecte a l'any anterior, indica el CEO.

Igualtat i sostenibilitat

En el comunicat, Ikea també posa en relleu que té "una clara aposta per la igualtat". Així, a tancament de l'exercici 6 de cada 10 persones de la seva plantilla era dones, igual que en el Comitè de Direcció, i aquestes ocupen també a prop de la meitat dels llocs de direcció.

En matèria de sostenibilitat destaca que el 33% de les seves vendes correspon a productes pensats per facilitar una vida més sostenible a la casa, en total ofereixen un assortiment de 4.000 articles i en 2022 Ikea va vendre 57,5 milions de productes d'aquest tipus.

La companyia indica que també ha avançat en el seu compromís per assolir la independència energètica, amb la inversió de 3 milions d'euros en instal·lacions d'autoconsum en botigues que fan un total de 24 milions d'euros en els últims anys. En l'actualitat, 15 de les seves 16 botigues tradicionals tenen ja panells solars. De fet, han augmentat el seu percentatge d'autoconsum en més de 9 punts respecte a 2019 i el 89% de l'energia que consumi és ja d'origen renovable.

Així mateix, el 70% de la seva flota de vehicles són elèctrics (40%) o híbrids (30%), amb l'ambició que el 2025 tota la flota sigui elèctrica. El que fa que la seva empremta de carboni mostri ja una reducció del 80% respecte a 2016 i que les emissions directes també s'hagin reduït gairebé un 58% en els últims tres anys, asseguren. Finalment, Ikea destaca que recicla més del 90% dels residus generats a les seves botigues, gairebé un 11% més que el 2019.