La plataforma de compra, venda, intercanvi i donació de productes de segona mà d'Ikea s'obre a tot el territori d'Espanya, després de la demanda que ha registrat en la prova pilot llançada a la Comunitat de Madrid, el mes d'agost passat. Amb més de 119.000 visites en els últims cinc mesos i una demanda protagonitzada per consumidors menors de 35 anys, Ikea considera que "els resultats són satisfactoris" i amplia el seu radi d'actuació al conjunt d'Espanya. Al seu torn, com la prova pilot també s'ha realitzat, en el mateix període de temps, a Oslo, la companyia ha decidit ampliar el sistema a tot Noruega.
El mercat de segona mà suposa per a Ikea un suport més en els plans que ja ha desenvolupat per permetre als consumidors adquirir, cuidar i donar els mobles i productes de segona mà d'una manera responsable entre particulars. De l'experiència iniciada, ikea ha constatat els hàbits de consum dels seus compradors de segona mà: 6 de cada 10 ja eren usuaris del mercat de segona mà i més de la meitat socis d'Ikea Family. Sobre les preferències a l'hora de vendre productes de segona mà destaquen els mobles de saló i dormitori, així com productes d'emmagatzematge i ordre. Quant a les sèries de mobles, les més venudes han estat les referències d'Hemnes, Malm i Bestà.
"Decidim crear un pilot a Madrid, ja que és un mercat fonamental i estratègic per a IKEA, per poder obtenir informació i assegurar-nos que la solució final pugui aportar valor als nostres clients. Amb una qualificació mitjana de 4.4 sobre 5 atorgada pels usuaris, els resultats ens han demostrat que podem passar a una segona fase a escala nacional", ha destacat Laura Durán, directora de Desenvolupament de Negoci i Sostenibilitat d'IKEA a Espanya.
La companyia Ikea ja tenia en funcionament un sistema per a la segona mà, a totes les seves botigues. Es tractava de l'anomenat mercat circular que, a diferència de la plataforma, qui ven els articles de segona mà és la mateixa marca Ikea, amb l'objectiu d'oferir opcions de mobles més assequibles i ajudar els clients a prolongar la vida dels seus productes Ikea. Amb aquesta opció, durant l'any 2023 es van superar els 2 milions de productes venuts. A més, va ampliar també a l'outlet online la possibilitat d'adquirir productes descatalogats i que han estat en exposició a les seves tendes.
Amb aquestes iniciatives, Ikea vol despertar l'interès pel mercat de segona mà i "l'impacte que les nostres accions tenen al planeta i altres persones en un públic general, però que això pugui ser també impuls perquè un públic més jove", explica Laura Durán.
No és la primera vegada que Espanya és pilot mundialment per a IKEA. Ho ha estat en altres projectes relacionats amb la sostenibilitat i també amb el negoci, amb formats innovadors de punts de contacte o situant a Madrid una de les cinc oficines digitals amb què el Grup compta al món. De fet, com és el cas d'IKEA Home, una plataforma de serveis per a la llar llançada recentment. A més, juntament amb IKEA Alcorcón a Madrid s'ha localitzat un dels 5 hub digitals a escala mundial. I s'han testat formats com IKEA Goya, sent una de les primeres botigues urbanes, adaptades a les noves realitats de la societat.