Salvador Illa i Carlos Mazón han coincidit aquest dimecres a la Fira Internacional de Turisme (FITUR) que se celebra a Madrid. Tots dos s’han trobat en aquest certamen quan no passaven ni 24 hores des que es va saber que el Banc Sabadell torna a Catalunya. El president de la Generalitat ha celebrat la notícia. “Estem contents”, ha manifestat davant dels mitjans de comunicació que han cobert la seva visita a l’estand de Catalunya d’aquesta fira. “És una bona notícia i crec que confirma que anem pel bon camí”, ha afirmat, i ha presumit que el retorn de l’entitat bancària —que va abandonar el país en els moments més crítics del 2017— s’ha produït a conseqüència del “bon govern i l’estabilitat institucional”.
També ha estat preguntat per aquesta qüestió Carlos Mazón. El president de la Generalitat valenciana ha reconegut que el retorn d’aquesta entitat bancària és una “mala notícia” per la seva comunitat autònoma, i s’ha regirat contra la decisió: ha acusat el Banc Sabadell de fer “un gest a qui correspon” en un “moment de debilitat a causa de l’opa” del BBVA, en referència als governs socialistes de Salvador Illa i Pedro Sánchez. “No ho entenc, però és evident”, ha manifestat davant dels mitjans de comunicació. “Ho deixo aquí”, ha assenyalat per evidenciar el seu enuig. Sigui com sigui, ha assegurat que l’entitat bancària li ha traslladat “garanties” perquè “es mantindran els llocs de feina, les oficines i els drets dels consumidors”. El president valencià ha admès que aquest dimecres ha tingut una breu conversa amb el seu homòleg català. Fonts coneixedores d’aquesta conversa expliquen a ElNacional.cat que ha estat cordial i que Mazón s’ha dirigit a Illa amb més esportivitat, l’ha felicitat i l’ha animat a atribuir-se el ‘gol’ quan la premsa li preguntés per la notícia.
Presència d’un president de la Generalitat a FITUR
És el primer cop que un president de la Generalitat visita FITUR, malgrat que la fira sobre turisme que se celebra a la capital espanyola compleix enguany la seva 45ena edició. En la seva visita, Salvador Illa ha estat acompanyat del conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, la delegada del Govern a Madrid, Núria Marín, la directora general de Turisme, Cristina Lagé, i la directora de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Arantxa Calvera. A banda de Mazón, Illa també ha tornat a coincidir amb Felip VI.
L’últim cop que tots tres van coincidir va ser a la conferència de presidents autonòmics que va celebrar-se a Santander a mitjans de desembre. Llavors, la sintonia entre el rei i el president català va tornar-se a fer notar. I així ha estat també aquest dimecres: Illa ha rebut Felip VI a l’estand de Catalunya i tots dos han mantingut una conversa distesa d’uns tres minuts aproximadament. També s’han sumat a la conversa el conseller Sàmper i la reina Letizia. També ha participat en aquesta rebuda al monarca l’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol; en tant que la seva ciutat i la de Castelldefels —ambdues governades pel PP— també té un estand en aquesta fira.
Catalunya en la 45ena edició de FITUR
El Govern de la Generalitat pretén que Catalunya s’erigeixi en referent del turisme enogastronòmic en aquesta 45 edició de FITUR. Amb motiu de la designació com a Regió Mundial de la Gastronomia, l’Agència Catalana de Turisme organitzarà un còctel amb grans noms de la cuina catalana a la Real Fábrica de Tapices. L’acte comptarà amb Illa i el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu. A banda, a l’estand català d’enguany es promou el turisme familiar, esportiu i les propostes culturals, aprofitant la celebració del 50è aniversari de la Fundació Miró i el Mil·lenari de Montserrat. La fira mostra, també, solucions innovadores d’un sector que aporta el 12% del PIB.