El conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz, ha insistit que "l'impuestazo faria impossible" la inversió de 1.100 milions d'euros a Tarragona per a l'ecoplanta que ha de produir metanol verd a partir de la gasificació de residus. El directiu, en una entrevista amb EL MÓN, que li ha premiat com a empresari de l'any, ha assegurat que estarà molt pendent del que passi en els propers dies amb el gravamen, "perquè ens traurà recursos".
"És una tecnologia pionera en la gasificació de residus urbans de rebuig per fer un metanol orgànic verd. Té rendibilitats molt justes. L'impuestazo ho faria impossible i acabar|eliminar amb ell ho fa viable. Uns som més vocals en els riscos que hi ha per a la inversió amb l'impuestazo, d'altres estan parlant menys, però faran el mateix. Jo tinc un punt de prudent confiança que això en les properes setmanes mori. Si no, serà un problema", ha desenvolupat Imaz, que ha demanat "reivindicar el valor de l'empresari" i no penalitzar les empreses pels seus beneficis.
Una empresa ha de guanyar diners. El benefici és necessari perquè si no, no hi ha activitat inversora i no hi haurà llocs de treball de qualitat", ha resumit el conseller delegat basc, que ha assegurat que no hi ha hagut diàleg sobre això amb l'exministra Teresa Ribera. "Sobre el tema de l'impuestazo, l'última conversa que jo o qualsevol persona habilitada de Repsol hem tingut amb un membre del Govern va ser el desembre del 23. No hi ha hagut diàleg", ha explicat. Per a ell, s'apunta als bancs i energètiques "perquè vivim temps de populisme i demagògia".
Josu Jon Imaz ha alertat que amb la nova dependència del gas natural liquat de llocs diferents de Rússia, els països del Sud Global no el poden comprar i s'han bolcat amb el carbó, per la qual cosa al cap i a la fi Europa contribueix a elevar les emissions de CO2 i ha reivindicat no centrar-se tant en la tecnologia i en "la ideologia" a l'hora de materialitzar la descarbonització. Està també convençut que la desaparició del motor de combustió en automòbils no arribarà el 2035, tal com s'ha compromès la Unió Europea.
Aposta pels biocombustibles
"Ens estem autodestruint. El cotxe elèctric és una alternativa, no l'alternativa. Posar-nos al 100% en braços d'una tecnologia que no té el grau de maduresa i que a més està controlada industrialment la Xina és un suïcidi", ha alertat Imaz, que ha defensat els combustibles renovables com una de les alternatives, sobretot tenint en compte que "no hi ha solucions tecnològiques massives encara per a l'aviació, per al transport per carretera pesat i marítim o per a gran part dels cotxes".
En l'entrevista, Imaz reconeix també que s'ha "sobredimensionat" la capacitat de l'hidrogen verd, tot i que pel que Repsol respecta, "si les condicions de discriminació fiscal i regulatòria desapareixen en les setmanes vinents", es duran a terme inversions en Cartagena i Tarragona.
El gravamen extra de l'1,2% a la facturació d'empreses amb més de 1.000 milions d'ingressos va ser aprovat en primer lloc com a mesura provisional per la guerra d'Ucraïna i entra en vigor per la seva pròrroga el pròxim 1 de gener a través de reial decret, però ha de ser convalidat al Congrés dels Diputats. El govern de Pedro Sánchez no compta amb prou suports, ja que Junts i PNB s'hi oposen. Contempla ara una bonificació del 60% quan es facin inversions estratègiques essencials per a la transició ecològica i la descarbonització.
"Necessitem sectors econòmics que competeixin en un món obert i això requereix inversió, d'aquí o de fons que siguem capaços d'atreure perquè vegin seguretat jurídica i certesa. No li lliguem una mà a l'esquena i li posem una bola de ferro al peu a la nostra indústria perquè no pugui competir amb la qual ve de la Xina, l'Índia, dels EUA i que entra al port de Bilbao o de Barcelona tots els dies. Cal aixecar la veu contra aquest gravamen o impuestazo a les energètiques, que afecta sobretot les activitats industrials. Està fent impossible la inversió en Espanya", ha reflexionat Imaz.
El directiu repassa també en l'entrevista la seva trajectòria, molt marcada per haver nascut a la zona industrial de Zumárraga on ha assistit al seu declivi, així com per la mort del seu pare quan ell tenia 7 anys o l'amenaça d'ETA a persones del seu entorn proper. Amb 13 anys, va començar a treballar en un restaurant durant els estius i ara és un dels directius més destacats d'Espanya.