L'Institut Basc de Consum, Kontsumobide, ha sancionat aquest dilluns Kutxabank amb 123.000 euros per no donar servei de caixa. A més d'això, l'ens públic explica que la multa ve també per eliminar el pagament en efectiu i dur a terme "pràctiques abusives contra els drets de les persones consumidores". Kotsumobide cataloga aquestes accions com a infraccions "greus".
La sanció és fruit del procediment obert arran de reclamacions de particulars i d'una denúncia de l'associació EKA/ACUV. Tal com informen des del Govern del País Basc, les esmentades reclamacions es basaven en la impossibilitat d'abonar en metàl·lic en finestreta sengles rebuts a comptes de clients de l'entitat bancària basca. Es pot destacar que el servei de caixa és un dels punts de més importància per a qualsevol banc, a més que està associat al compte corrent dels clients. Amb ell, el banc rep ingressos i fa pagaments en nom del client, en compliment de les ordres que aquest hagi formulat.
L'Institut Basc de Consum precisa que "només es contempla la possibilitat de restringir aquest servei a determinades franges horàries i dies de la setmana". És per això pel que el mateix ens ha decidit llançar una sanció de 123.000 euros a què és una de les entitats de gran importància al País Basc i una de les que més projecció ve mostrant en el panorama bancari espanyol.
Kutxabank no permet rebre ingressos de persones que no són les seves clientes
En la denúncia, com en les reclamacions rebudes a Kontsumobide, es constata que l'entitat bancària basca imposa als clients amb comptes oberts a la seva companyia la impossibilitat de rebre aquells ingressos de terceres persones que no són clientes de Kutxabank. Amb aquesta acció, "s'incompleix una de les característiques bàsiques de la prestació del servei a caixa", tal com necessita l'Institut Basc de Consum en una nota explicant el motiu de la sanció.
Al seu torn, l'entitat bancària vaques elimina qualsevol possibilitat d'efectuar pagaments en metàl·lic o ingrés efectiu a les finestretes, "vulnerant l'obligació establerta per la normativa de protecció a la persona consumidora d'acceptar els mitjans de pagament admesos legalment", tal com precisen des de l'Executiu autonòmic.
Per tant, Kontsumobide ha procedit a sancionar Kutxbank amb 123.000 euros per infraccions greus. La qualificació de les infraccions com a greus és a causa de la generalització d'aquestes quant al nombre de persones afectades.
Així mateix, la resolució sancionadora estableix l'obligació de donar publicitat a la sanció, una vegada ferma en la via administrativa, una mesura acordada per "raons d'exemplaritat".