Inditex ha posat el fermall a 2022 amb uns guanys de 4.130 milions d'euros, rècord històric per a la companyia. Els primers resultats anuals amb Marta Ortega al capdavant de la companyia se salden amb una gran evolució de les vendes, tant d'online com en botiga física. D'aquesta forma, i atenent la nota remesa per Inditex a la CNMV aquest dimecres, el gegant tèxtil gallec ha tancat el curs amb unes vendes per 32.569 milions d'euros, un 17,5% més respecte al tancament de l'anterior exercici.
La firma amb seu a Arteixo confirma que en l'apartat online, un dels més importants per a la companyia, les vendes online van créixer "de manera satisfactòria" sobre la xifra rècord de 2021, fins als 7.806 milions d'euros. La implementació del model online, el qual va agafar força en l'època de pandèmia, és un dels apartats en els quals la firma de moda ha insistit i treballa-ne més durant 2022.
En com al marge brut, aquest es va situar en 18.559 milions d'euros, un 17% més respecte al tancament de l'anterior exercici. Per la seva part, el resultat brut d'explotació va créixer un 20% respecte a 2021, fins als 5.520 milions d'euros.
Espanya suposa el 14% de les vendes globals d'Inditex
Tal com assenyala Inditex, la companyia ha experimentat un creixement de les vendes en totes les àrees geogràfiques en les quals opera. De cara a la firma gallega, el 2022, el trànsit i la venda en botiga "van créixer de manera destacada", i remarca la diferenciació dels seus establiments com un dels principals motius que han alçat les vendes a tots els països en els quals opera.
Espanya en suposa més del 14% del total de les vendes del gegant tèxtil. A més d'això, i atenent l'informe emès per Inditex aquest dimecres, Europa, sense comptar al país ibèric, suposa el 47,5% del total de les vendes de la companyia, mentre que Amèrica va representar el 2022 el 20% de les vendes. Àsia és el mercat en el qual les operacions de venda són més baixes, una cosa lògica, tenint en compte que la Xina, un dels seus principals mercats, ha estat inoperatiu per l'efecte de la covid-19, el qual va fer que el Govern xinès implementés una política restrictiva per frenar la pandèmia.
Inditex esquiva les dificultats econòmiques i a Rússia
Inditex ha aconseguit aquests resultats en un entorn incert per a l'economia internacional. Malgrat que la companyia gallega, com la resta de les empreses, ha notat la pressió inflacionària i les progressives pujades de tipus, aquesta ha sabut bregar amb ambdós factors. L'alça de preus de les matèries primeres s'ha plasmat en els preus finals dels productes, una cosa que ha valgut per elevar els ingressos el 2022. A més d'això, malgrat que l'exercici ha estat marcat per l'enduriment monetari, aquest no sembla haver condicionat la demanda a Inditex.
La firma liderada per Marta Ortega ha aconseguit els millors resultats de la seva història en un marc en el qual el gegant tèxtil també ha hagut de sortir de Rússia a causa de la invasió en terres ucraïneses. Es pot destacar que, fins abans de la sortida de l'estat rus, l'esmentat mercat era un dels més puixants per a l'empresa fundada per Amancio Ortega. Malgrat això, i davant dels fets esdevinguts a Ucraïna, en la qual la guerra persisteix, Inditex va decidir vendre el seu negoci a Rússia el passat 25 d'octubre al grup Daher, desfent-se així de les seves més de 500 botigues en territori rus i desprenent-se d'un mercat que suposava el 8,5% del resultat d'explotació total del grup.
Més sostenibilitat i aposta per l'online
Inditex ha confirmat que el futur continua passant per la implementació de les vendes online, que, des de 2020, han passat a tenir un gran pes en els comptes de la companyia. Sense anar més lluny, en els últims resultats, la facturació online ha crescut un 4% sobre les de 2021, superant els 7.800 milions d'euros. La companyia liderada per Marta Ortega explica que "la interacció amb el client continua sent molt alta". A més d'això, el futur d'Inditex continua passant per la sostenibilitat, reafirmant la seva aposta per l'energia renovable a l'hora de produir les peces. L'empresa gallega apunta que, el 2022, ha aconseguit que el 100% de l'electricitat utilitzada a les seves instal·lacions provingui de tecnologies 'netes'.
Respecte al futur, malgrat que Inditex ha aconseguit els resultats més voluminosos de la seva història, considera que encara hi ha grans oportunitats de creixement. La companyia, que figura a 213 mercats, creu que per la baixa quota que té en cada un d'ells i la fragmentació que té el sector tèxtil, encara hi ha oportunitats de continuar creixent. Malgrat això, la firma fundada per Amancio Ortega espera un marge brut estable per a 2023, el qual pujarà menys d'un 0,50%.
El gegant tèxtil continua creixent en un entorn complex, dominat per la volatilitat i la pressió inflacionària. Malgrat que els tipus d'interès han estret la butxaca dels consumidors, això no s'ha reflectit en les vendes globals d'Inditex, la qual continua veient un bon acompliment comercial i entreveu un 2023 amb oportunitats de creixement.