Inditex va guanyar 4.102 milions d'euros en els nou primers mesos del seu any fiscal (febrer-octubre), un 32,5% més que en el mateix període de l'any anterior. La multinacional tèxtil d'Amancio Ortega va continuar el seu fort acompliment operatiu gràcies al bon comportament del model de negoci tant en botiga com al canal online.
Les vendes del grup que dirigeix Óscar García Maceiras i presideix Marta Ortega van créixer un 11,1% fins a l'octubre respecte a l'any anterior i van assolir els 25.609 milions d'euros i s'han incrementat a tots els mercats on opera, així com en tots els formats, segons ha explicat la companyia aquest dimecres en un comunicat remès a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Per la seva part, les vendes a tipus de canvi constant han crescut un 14,9%.
Inditex ha destacat que l'execució del model de negoci en els durant els nou primers mesos de l'any ha estat molt destacada i que, addicionalment, la campanya tardor/ hivern "ha experimentat una normalització de les condicions de la cadena de subministrament i un tipus de canvi euro/dòlar més favorable respecte a la mateixa campanya de 2022". El marge brut de la companyia va créixer un 12,3%, fins als 15.203 milions d'euros i es va situar en el 59,4% de les vendes (+67 punts bàsics).
La companyia propietària de marques com Zara, Massimo Dutti, Bershka i Oysho destaca que totes les línies de despesa han mostrat una evolució favorable. Les despeses operatives van créixer un 10,6%, per sota del creixement de les vendes, i inclouen tots els càrrecs per arrendaments (130 punts bàsics per sota del creixement de les vendes). Quant al resultat operatiu (ebitda), aquest va créixer un 13,9% i es va situar en 7.429 milions d'euros. L'ebit va créixer un 24,3%, fins a 5.192 milions d'euros, i el resultat abans d'impostos un 29,8%, aconseguint els 5.238 milions d'euros.
A causa del fort acompliment operatiu durant els nou primers mesos de l'any i a la normalització en les condicions de la cadena de subministrament, l'inventari del grup es va reduir un 5% a 31 d'octubre de 2023 respecte a la mateixa data de l'any anterior.
Previsions
Les vendes en botiga i en línia a tipus de canvi constant entre l'1 de novembre i l'11 de desembre de 2023 han crescut un 14% respecte al mateix període de 2022. De cara als pròxims mesos, Inditex destaca que continua veient grans oportunitats de creixement futur. "Les nostres prioritats són millorar de manera contínua la nostra proposta de moda; optimitzar l'experiència de client; incrementar el nostre focus en sostenibilitat; i preservar el talent i el compromís de la nostra gent", assenyala la companyia, que prioritzarà aquestes àrees per a impulsar el creixement a llarg termini.
Inditex és present en 213 mercats, amb una baixa quota en cadascun d'ells i en un sector altament fragmentat, situació per la qual veu "fortes oportunitats de creixement". D'aquesta manera, l'empresa gallega estima un creixent augment de la productivitat de les vendes de les seves botigues. Entre febrer i octubre, Inditex va realitzar obertures en 36 mercats. Al tancament del període, la companyia operava 5.722 botigues.
El creixement brut de l'espai comercial a tancament de 2023 se situarà al voltant del 3% i la companyia seguirà amb la tasca d'optimització de les botigues. "Continuem experimentant una evolució molt positiva en la venda en línia i esperem una participació creixent de la mateixa en la venda total del grup", assegura l'empresa.
Als tipus de canvi actuals, espera un impacte albira del 4% en les vendes en 2023. En funció de la informació actual, en l'exercici 2023 la companyia espera un marge brut al voltant de 75 punts bàsics superior al registrat al tancament de 2022. Així mateix, el grup tèxtil destaca estar realitzant inversions per a incrementar la capacitat operativa, obtenir eficiències i augmentar la diferenciació fins a un nivell superior, per la qual cosa estima unes inversions ordinàries del voltant de 1.600 milions d'euros per al final del seu exercici.