Inditex va obtenir 5.381 milions d'euros de benefici net el 2023, un 30,3% més. El gegant tèxtil segueix que dirigeix Óscar García Maceiras i presideix Marta Ortega segueix aconseguint xifres rècord, assolint els 35.947 milions d'euros en vendes, la qual cosa suposa un augment del 10,4% respecte a l'any anterior. La companyia explica que el negoci ha experimentat "una evolució molt satisfactòria" tant en botiga física com en online i positiva a tots els territoris i formats.
Les vendes a tipus de canvi constant van créixer un 14,1%, mentre que el marge brut de la multinacional tèxtil es va situar en els 20.762 milions d'euros, un 11,9% superior al de 2022, i representa ja el 57,8% de les vendes. La tèxtil gallega destaca un control de les despeses operatives "rigorós", que es tradueix en un augment de les despeses d'explotació del 10% respecte a 2022, però per sota del creixement de les vendes.
Quant al resultat operatiu (ebitda), va créixer un 13,9%, fins als 9.850 milions d'euros, i l'ebit es va elevar un 23,4%, fins als 6.809 milions d'euros. El benefici abans d'impostos va augmentar un 28,2%, fins a 6.870 milions d'euros. "A causa de la bona execució del model de negoci, els fons generats (ajustats per pagaments d'arrendament) van créixer un 22,2% i la caixa generada va créixer un 37,2%", ha destacat el grup. La caixa neta d'Inditex es va incrementar un 13,3%, fins a 11.406 milions d'euros
"L'acompliment d'Inditex el 2023 ha estat excel·lent. Els nostres equips han sabut aprofitar les oportunitats per continuar creixent de forma rendible. Estem invertint per impulsar el creixement futur i continuar oferint una remuneració atractiva als accionistes", ha destacat el conseller delegat d'Inditex, Óscar García Maceiras.
Inditex embeni un 16% més online
La companyia propietària de marques com Zara, Pull&Bear, o Bershka va augmentar les seves vendes en botiga física un 7,9%, especialment pel creixement del trànsit comercial i "la creixent productivitat" de les seves botigues. En aquest sentit, el grup destaca que l'enfocament continu en l'optimització i digitalització de botigues continua sent clau. Així, el creixement s'ha traduït en un 2% més d'espai comercial i un 2% menys de botigues que en 2022. A tancament de 2023, l'espai brut d'Inditex ha augmentat un 4,5%.
Respecte a les vendes del canal en línia, l'empresa també registra un creixement destacable, aconseguint els 9.064 milions d'euros, un 16% més que l'any anterior. A més, el grup destaca que les aplicacions mòbils actives han aconseguit els 152 milions, les visites en línia han crescut un 10%, fins als 6.500 milions, i el grup té 251 milions de seguidors en xarxes socials.
Les vendes en botigues i en línia a Espanya van representar el 14,8% del total del grup, mentre que Europa (sense Espanya) van suposar el 48,7% del total. Per part seva, les vendes d'Amèrica representen el 19,6%, i Àsia i Resta del Món, el 16,9% restant.
Per format, el vaixell almirall de la companyia, Zara (incloent Zara Home), continua sent la marca que més ingressos genera al grup. En 2023, va augmentar les seves vendes un 10%, fins als 28.050 milions d'euros. Bershka va facturar 2.621 milions d'euros i Pull&Bear va aconseguir 2.359 en vendes, ambdues augmentant un 10% els números de l'exercici anterior. Li segueixen Stradivarius amb 2.334 milions (+13%), Massimo Dutti amb 1.839 milions (+15%) i Oysho amb 744 milions (+19%).
Eleva el dividend un 28% i anuncia un pla d'inversió logístic
D'altra banda, el consell d'administració d'Inditex proposarà a la junta general d'accionistes un increment del dividend del 28% per a l'Exercici 2023, fins a 1,54 euros per acció. Aquesta remuneració es consistirà en un dividend ordinari de 1,04 euros per acció i un dividend extraordinari de 0,50 euros per acció. El 2 de maig de 2024 es realitzarà el primer pagament de 0,77 euros per acció, corresponent al dividend ordinari, i el 4 de novembre de 2024 el segon pagament de 0,77 euros per acció (0,27 euros ordinari + 0,50 euros extraordinari).
Quant a la inversió per a enguany, Inditex destinarà entorn de 1.800 milions d'euros. Aquestes inversions es dedicaran principalment a l'optimització de l'espai comercial del grup, la seva integració tecnològica i a la millora de les plataformes en línia. En aquest sentit, la companyia contempla un pla d'expansió logístic mitjançant aquest programa d'inversions extraordinari de dos anys a què destinarà 900 milions d'euros en cadascun dels exercicis 2024 i 2025.
Inditex va obrir botigues en 2023 en 41 mercats, destacant la primera botiga de Zara a Cambodja. El grup "es va mantenir molt actiu" en les activitats d'optimització de botigues, amb un total de 192 obertures, 231 reformes, que inclouen 84 ampliacions, i 315 absorcions. Al tancament de l'exercici 2023, Inditex operava 5.692 botigues.