Inditex continua batent rècords. Vuit marques, empresa més valuosa de l'Ibex-35 i 150.000 milions de capitalització. El grup tèxtil, fundat per l'empresari Amancio Ortega, ha assolit aquesta setmana un màxim històric a la borsa i s'ha convertit en la primera empresa espanyola en superar els 150.000 milions d'euros de capitalització borsària. Dimarts passat, les accions de la companyia van pujar un 1,35% en la sessió i van tancar en 48,14 euros, encara que van arribar a tocar els 48,25 euros i aquest divendres, els títols de la multinacional van tancar la sessió borsària amb una alça del 0,7%, fins als 48,85 euros. Així, les accions del grup acumulen una revalorització del 24% des de començament d'any.

Amb aquesta xifra, la multinacional gallega se situa també entre les empreses de més cotització a la Unió Europea (Euro Stoxx 50, principal referència a l'eurozona), només per sota de cinc companyies: tres del sector de la moda (LVMH, Hermès i L'Oréal), Asml i Sap. Inditex empata amb el grup petrolier TotalEnergies, la capitalització del qual s'acosta també als 150.000 milions d'euros. Amb tot, Inditex prossegueix així la seva escalada a la Borsa espanyola des que el maig de 2021 superés els 100.000 milions d'euros de capitalització, mentre que el novembre de 2023 tornava a registrar màxims històrics per fregar els 115.000 milions d'euros. El gegant de la moda va començar a cotitzar el 23 de maig de 2001 a un preu de 14,7 euros per títol i el pròxim 11 de setembre presentarà els resultats financers del segon trimestre del seu exercici fiscal, amb el que les accions podrien tornar a marcar històrics, en línia amb l'acompliment borsari del grup gallec amb cada presentació de resultats.

Les quatre claus d'Inditex

Més enllà d'aquest rècord en la seva capitalització, a començaments d'aquest any i abans de la presentació dels seus resultats anuals, el grup gallec es va convertir en la vuitena empresa més valuosa d'Europa. Recentment, Citi i Jefferis van emetre informes favorables a la companyia en els quals li atorgaven un preu objectiu de 52 euros i 51 euros, respectivament. Però els més optimistes amb l'evolució d'Inditex són HSBC i Oddo, que veuen l'acció en 53 euros. Jeffris assegura que Inditex és un "valor refugi amb una valoració atractiva en temps d'incertesa per als valors de consum discrecional" i agrega que, amb les noves baixades de tipus, "un context d'estabilització del consum europeu podria convertir-se en una raó addicional per comprar accions" de la multinacional tèxtil.

Renta 4, per la seva part, defensa que l'evolució del negoci "continua sent molt destacat" i confirma l'aposta del grup per la integració del model de venda en botiga i a internet, a banda dels quatre pilars de la seva estratègia: oferta de moda atractiva, diferenciació en l'experiència del client, sostenibilitat i aposta per desenvolupar el talent dels empleats. En una època marcada per la moda ràpida, amb Shein capitanejant el rànquing, les marques d'Inditex han apostat per dur a terme una estratègia de marcar distàncies amb els negocis de fast fashion. En aquest sentit, han apostat per la qualitat i la sostenibilitat. En una entrevista al Financial Times, Marta Ortega, presidenta actual del grup i filla del fundador, va assegurar que el seu objectiu era "mantenir i continuar construint qualitat, qualitat i qualitat en tots els aspectes de l'empresa".

Novetats de la companyia

Pel que fa a l'oferta de moda atractiva i als canvis constants per atraure i retenir nous clients, la companyia introduirà en pocs mesos el live shopping o venda en directe. Aquest model de negoci té l'objectiu de retransmetre a través d'internet les noves col·leccions o peces com si es tractés d'una passarel·la convencional, però en format digital. Amb això, la marca vol apostar per la innovació en els seus continguts i tot apunta que serà a través d'una plataforma digital pròpia. Fins al moment aquest model està només actiu a la Xina a través de Zara, la marca insígnia del grup, però la companyia vol començar a llançar aquest servei en altres països.

A més, entre les novetats a Espanya, Inditex ha inaugurat un nou model de botiga amb emprovadors col·lectius amb reserva anticipada amb la finalitat d'"evolucionar l'àrea comercial i integrar en diferents espais els serveis que ofereix la marca". En el centre comercial Marineda City, a A Coruña, Bershka ha revolucionat els comerços perquè els usuaris poden fer reserves de mitja hora de durada per a dues o quatre persones en un entorn "interactiu i equipat" amb un sistema de recomanació de peces.

Zara guanya més que Uniqlo, H&M, Primark i Mango juntes

I entre els rècords també hi ha els resultats. Inditex va guanyar 1.294 milions en el primer trimestre del seu any fiscal, la qual cosa suposa un 10,8% més que els registrats en el mateix període de l'any anterior. La multinacional propietària de marques com Zara, Pull&Bear o Massimo Dutti, que compta amb més de 1.150 botigues a tot Espanya, va incrementar les seves vendes un 7,1%, fins als 8.150 milions d'euros, gràcies a un fort acompliment operatiu "basat en la creativitat dels seus equips i la bona execució del seu model de negoci integrat de botiga i online".

Per la seva part, el vaixell insígnia de la multinacional, Zara, s'ha transformat en els últims anys en una marca del grup amb entitat pròpia, capaç de superar tots els seus rivals. Tant és així que només el benefici reportat per la seva principal cadena el 2023 va superar el conjunt dels guanys d'Uniqlo, H&M, Primark i Mango. Si bé la resta de marques d'Inditex evolucionen positivament, algunes amb un ritme de creixement i rendibilitat per sobre fins i tot de Zara, és aquesta la que suposa la major part dels beneficis de la companyia. D'aquesta manera, Zara (que integra Zara Home) va generar un benefici abans d'impostos de 5.004 milions d'euros el 2023, la qual cosa suposa mil milions més que el 2022 i gairebé el 73% dels guanys actuals del grup (6.870 milions abans d'impostos).