Inditex ha reeditat el 2024 i per catorzè any consecutiu el títol d'empresa amb més capacitat d'atreure i retenir talent, segons la classificació anual que elabora Merco Talento España. Així, es consolida com la primera marca ocupadora a Espanya en l'atracció i fidelització del millor talent per al desenvolupament dels seus negocis.
De fet, el top 3 d'aquesta classificació no ha variat en els últims anys. Inditex el segueixen Iberdrola i Repsol. I completen la llista, fins al top 5, BBVA i Coca-Cola. Sí que s'aprecien variacions ostensibles als següents llocs, ja que hi ha un ostensible progrés en positiu de companyies com Ikea i CaixaBank. En el cas de la cadena sueca, guanya una posició i se situa al sisè lloc del ranquin.
Qui millor ha gestionat el seu talent l'últim any ha estat CaixaBank. L'entitat financera ha passat de l'onzè lloc al setè. I Mapfre ha escalat un esglaó i s'ha col·locat en la novena posició, el 2024.
El pitjor comportament ho han demostrat Mercadona que ha descendit de la sisena a la vuitena posició i Mahou San Miguel que ha caigut del novè al desè lloc.
A través de l'anàlisi de 53.308 enquestes a responsables de recursos humans, universitaris, exalumni i sindicalistes, entre d'altres, l'informe de Merco Talento determina que el 2024 s'ha registrat una evolució positiva de la satisfacció global del conjunt de treballadors amb les seves empreses. No obstant això, no s'ha recuperat la millor relació que s'evidenciava als informes precedents a l'esclat de la crisi de la pandèmia per la Covid-19.
Per sectors
Segons el sector d'activitat, els enquestats han definit les seves preferències, en una escala de més de 30 sectors. Per destacar-ne alguns: Seat, Mercedes-Benz i BMW, per aquest ordre, serien els més apreciats; Danone, Nestlé i Pasqual, en alimentació; Inditex té la competència de Mango i Ecoalf; en electrònica de consum el lideratge és per a Apple, seguida de Samsung i BSH Electrodomèstics/Balay; en informàtica, la palma se l'emporten els líders Google i Microsoft; en tecnologia, Siemens i Indra; i en telecomunicacions, Telefónica i MasOrange i Cellnex.
L'informe mostra que, segons el càrrec, els directors busquen una empresa que sobresurti pel seu lideratge i reputació, mentre que els comandaments intermedis aposten pel desenvolupament professional i la formació, el personal qualificat per la retribució i beneficis, i els empleats es fixen en l'ambient de treball.
Bretxa d'interessos entre homes i dones
Fruit de l'estudi anual, és interessant veure com homes i dones ressalten fortaleses diferents. Els homes destaquen el desenvolupament professional i formació, la retribució i els beneficis, i la motivació i el reconeixement. Mentre que les dones assenyalen la igualtat i diversitat, la qualitat de vida i la sensibilitat social i mediambiental.
També varien molt les fortaleses segons l'edat del treballador. Quan es pregunta a menors de 30 anys, destaquen, primerament, la motivació i el reconeixement; les de 31 a 40 i 41 a 50, la retribució i beneficis; i les de més de 50 busquen un sector atractiu.
Segons la plantilla, igual que el 2023, en empreses de fins a 1.000 empleats a Espanya, Google ocupa el primer lloc com a empresa amb més capacitat per atreure i fidelitzar talent, mentre Siemens fa el mateix en les d'entre 1.001 a 3.000 empleats, Coca-Cola en les d'entre 3.001 i 6.000 treballadors i Inditex en les de més de 6.000.
Els universitaris prefereixen Apple
Per públics, Apple és l'empresa preferida per a universitaris, estudiants d'FP, experts en recursos humans i catedràtics, mentre que Grup Social Onze ho és per a responsables de sindicats i la població general, Google per a treballadors, Deloitte per a treballadors propis i Inditex per a Alumni d'escoles de negocis.
En col·laboració amb Nethodology, Merco ha publicat també les companyies que tenen més capacitat de fidelitzar talent en l'àmbit digital. I destaquen al top 5: Iberdrola, CaixaBank, Grup Social Onze, Mapfre i The Adecco Group. Respecte als millors equips de Recursos Humans, encapçalen el top 10: BBVA, Inditex, Iberdrola, IKEA, Repsol, Mahou San Miguel, Mútua Madrilenya, Mercadona, EY i Coca-Cola.