El futur del trànsit aeri passa per les torres de control digital als aeroports, perquè aquest sistema proporciona una "visió completa de l'àrea de l'aeroport" i permet gestionar el trànsit, les aeronaus i qualsevol incidència que pugui donar-se en l'entorn de manera "segura i eficient", explica el responsable del negoci de Torre Digital d'Indra, Rodrigo García. Es tracta d'un mercat en el qual, segons el seu parer, Espanya s'ha posicionat com un "referent".

El grup tecnològic Indra destaca que el sistema de torres remotes aporta nombrosos avantatges més enllà de l'estalvi en infraestructures físiques per gestionar el creixent nombre de vols i per la necessitat de ser més sostenible. Segons l'opinió de l'expert d'indra, aquest tipus de solucions permeten una gestió centralitzada i simultània de diversos aeroports des d'una mateixa posició de treball, el que optimitza els recursos i facilita una visió global del trànsit aeri i millora la presa de decisions, així com la seguretat operativa. "El factor humà continua sent clau, però la tecnologia millora les seves capacitats", ha matisat el directiu en declaracions Europa Press.

La companyia destaca que gestiona entorn del 25% de l'espai aeri total del planeta i que les seves solucions tecnològiques contribueixen a garantir la seguretat dels passatgers que agafen un vol cada dia "en qualsevol lloc del món", ja que darrere d'aquests desplaçaments hi ha la seva tecnologia en algun punt.

Segons ha explicat la companyia espanyola, les seves torres digitals permeten la gestió remota dels aeroports mitjançant la digitalització, l'enriquiment de la imatge a través de realitat augmentada i, sovint, la descentralització de l'operació. El seu desenvolupament tecnològic, Irtos es compon d'un sistema visual que ofereix una visió completa i enriquida amb capacitats de realitat augmentada dels moviments d'aeronaus en un o diversos 'videowall' 4K, complementada, als aeroports més demandants, amb un mòdul de gestió de moviment i guia d'aeronaus en superfície (A-SMGCS), basat en la solució InNOVA d'Indra", ha afegit l'empresa.

D'aquesta manera, l'accés a informació integrada a una interfície que ofereix dades de vol, meteorologia i de trànsit a terra en una única pantalla panoràmica proporciona una "visió completa per als operadors".

A això se sumen funcions visuals autònomes basades en arquitectures avançades de 'deep learning' entrenades per habilitar múltiples alarmes automàtiques que ajudin al controlador en el seu treball, tals com a vigilància en zones de més interès o detecció d'anomalies a les aeronaus i en l'entorn (persones, aus i fins i tot drons) que poguessin suposar un risc per a la seguretat.

"Si, per exemple, el tren d'aterratge d'un avió no es desplega o si els seus flaps no s'obren correctament abans d'enlairar-se, el controlador seria alertat de forma immediata", s'ha endinsat Indra.

De Noruega a Hongria

En aquest context, la companyia ha recordat que InNOVA ha jugat un "paper fonamental" a l'ampliació del centre de torres remotes més important del món, ubicat a Bodo, Noruega, i propietat d'Avinor, el proveïdor de serveis de navegació aèria del país.

De fet, Indra va anunciar a començaments d'aquest any que aquest centre controlarà en remot 23 aeroports del país de forma simultània, la qual cosa suposa gairebé la meitat de les infraestructures d'aquest tipus de les quals disposa Noruega.

En els últims anys, Indra també ha desplegat la seva tecnologia de torre digital en països com, Canadà, Aràbia Saudita i Hongria, lloc aquest últim en el qual ha implantat "la torre remota digital més avançada del món", en concret, a l'aeroport de Budapest.

"S'afegirà l'aeroport internacional de Vancouver, un dels més grans i amb més trànsit aeri del món, en el qual les operacions de set de les seves plataformes es gestionaran a través d'aquesta solució," ha subratllat Indra.

De fet, la companyia ha posat en relleu que gestiona entorn del 25% de l'espai aeri total del planeta i que les seves solucions tecnològiques contribueixen a garantir la seguretat dels passatgers que agafen un vol cada dia "en qualsevol lloc del món", ja que darrere d'aquests desplaçaments hi ha la seva tecnologia en algun punt.