La indústria de l'alimentació i les begudes pateix dels canvis geopolítics mundials que modifiquen el context comercial en el qual s'ha de moure amb un auge del proteccionisme i, en el cas de les empreses espanyoles i europees, amb un tsunami regulatori que li resta competitivitat i, en definitiva, castiguen la seva rendibilitat. Aquesta és una de les observacions que han centrat el debat de la trobada|encontre del sector de l'alimentació i les begudes que s'ha celebrat aquest dijous en l'IESE, sota el lema A la recerca de la creació de valor: Innovar. Elevar. Inspirar. El professor Miquel Lladó, director acadèmic de la trobada|encontre, ha valorat l'objectiu de la jornada per aprofundir en les complexes facetes de la creació de valor al sector davant dels reptes davant de la dinàmica geopolítica, amb els conflictes polítics i les relacions internacionals. Així mateix, s'ha fet atenció al valor de la marca i a les estratègies de gestió del talent, inclosa la diversificació i l'atracció, retenció i motivació del talent.
El nou marc mundial exigeix canvis en les estratègies empresarials, tenint en compte que "la geopolítica marcarà l'acompliment de les economies espanyola, europea i mundial", ha defensat Ana Aguilar, Chief Economist de Deloitte España. La política monetària i la geopolítica i els seus efectes en l'economia mundial estan alterant les relacions comercials, a més de l'impacte que tenen aspectes com el canvi climàtic i les polítiques de sostenibilitat, segons ha comentat Ana Aguilar i ha defensat que el proteccionisme va prenent posicions en diverses àrees del món que són essencials per mantenir els fluxos|fluixos comercials i la internacionalització de les principals marques espanyoles i europees.
El proteccionisme va prenent posicions en diverses àrees del món que són essencials per mantenir els fluxos|fluixos comercials i la internacionalització de les principals marques. La ponent ha exposat com ha canviat el mapa general des de fa un any, passant de la incertesa i la vulnerabilitat que es tenia en un context inflacionista a "un escenari en el qual veiem com el proteccionisme va prenent posicions", ha dit Aguilar. Aquestes decisions generen canvis en els fluxos|fluixos del comerç mundial i en les inversions, de manera que davant de les fonts de vulnerabilitat que s'obren -subministrament de matèries primeres, alteració a les cadenes de subministrament globals, controls de seguretat i restriccions que pressionen el preu de determinades matèries i productes...- els països i les empreses "tendeixen a buscar als seus afins en temes comercials" per garantir tots aquests aspectes.
En la sessió sobre l'Anàlisi de la geopolítica: un pont entre la realitat mundial i la local, la consultora de Deloitte España ha determinat que "hi ha canvis en els fluxos|fluixos d'inversió i de comerç", que redundaran en la creació i consolidació de "blocs comercials afins", perquè les empreses es preguntaran en quina mesura deuen o poden fabricar i comerciar amb mercats que establiran sancions i controls. En aquest sentit, ha citat que la Xina ha perdut pes mundial com a emissor i receptor de fluxos|fluixos d'inversió i que, al costat de|juntament amb Rússia, s'està centrant en el desenvolupament de les anomenades zones del sud global. Mentre que els Estats Units i Europa tendeixen a invertir en els països més avançats.
Alhora, Aguilar ha advertit de les polítiques econòmiques públiques en un context de control dels dèficits públics que "segur que redundaran en modificacions en la política fiscal amb reformes que podrien afectar a les empreses".
Fortaleses
Ana Aguilar ha esmentat les fortaleses que tenen les empreses espanyoles per afrontar el futur, ja que ve de baixes taxes d'endeutament que els permetran abordar, amb prudència, noves inversions. També ha assegurat que la internacionalització i la resiliència que s'ha aconseguit en l'última dècada afavoreix disposar d'un cert superàvit i guanyar competitivitat a nivell de preus. A més, moure's en el context de la Unió Europea, és una font de fortalesa perquè més del 50% de l'exportació es mou al mercat únic.
Una Europa que ha interioritzat un paper de 'regulador' que el sector respecta, comparteix i "està compromès amb això, però que qüestiona quant als temps i formes d'establir les normes i "la falta d'anàlisi i avaluació dels costos col·laterals que la seva implementació suposa per a les empreses", ha defensat Maurici García de Quevedo, director general de FIAB, en el debat sobre Simfonia normativa: orquestrar la sostenibilitat i la competitivitat. García de Quevedo ha insistit que "les normes es mediten poc, es consulten poc, es consensuen poc". Segons el representant de la indústria espanyola, "la Unió Europa és conscient de la diarrea reguladora" però no obvia que, de vegades, són normes que "manquen d'eficiència i eficàcia" i que "a Europa, les empreses competim a escala global". En definitiva, es posa en risc la competitivitat, segons García de Quevedo.
El binomi competitivitat-sostenibilitat
Referent a això, el vicepresident d'Ecoembes, Javier Solans, ha remarcat que "la indústria no pot deixar de ser competitiva, però alhora cal ser sostenible" i l'única opció que té és treballar conjuntament i paral·lelament en els dos àmbits. "No és fàcil ni barat aconseguir-ho, però hem d'invertir en innovació, en processos i en equips que entenguin les normes, perquè el legislador no ens l'està posant res fàcil", ha manifestat. Solans ha advertit l'audiència de la jornada -més de 500 directius i empresaris- que "en altres zones del món també hi ha economies, com la xinesa, que treballen per a i per la sostenibilitat". A tall d'exemple, el director general de FIAB ha posat en consideració dels assistents que "la Xina s'ha convertit en el proveïdor mundial per a la transició energètica".
Per la seva part, el secretari general tècnic de l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas), Felipe Medina, celebrat que a Europa es comenci a parlar de "competitivitat empresarial" i ha dit que el pròxim mandat de la UE serà molt important perquè tocarà desenvolupar tots els reglaments i directives que pengen del gran pacte verd, uns 600 actes que està previst aprovar en temes relacionats amb la sostenibilitat i el clima.
El vicepresident d'Ecoembes ha divulgat la recepta final: les empreses han de donar productes sostenibles a preus acceptables per a un consumidor que si no ho troba en una marca es passarà a una altra, per la qual cosa, al seu entendre, "aparellar competitivitat amb sostenibilitat serà la manera de continuar tenint una empresa rendible".