La tradició del món audiovisual català arriba a la seva consolidació i la seva entitat més representativa, el Clúster Audiovisual de Catalunya, s'acaba de convertir en el més gran de tota Europa amb 204 empreses afiliades. Gegants com Mediapro contribueixen a fer marca, però també un canal públic com TV3 que amb la plataforma 3cat, encara obre més l'aparador a la producció pròpia. Si ampliem el radi d'acció, més enllà del Clúster, el sector audiovisual català ja supera els 7.077 milions d'euros de facturació, segons el darrer informe presentat pel Consell Audiovisual de Catalunya, CAC, amb 3.693 empreses que generen 32.578 llocs de treball.
Mirada internacional
Si anem a les xifres absolutes, el Clúster ha sumat en aquesta primera meitat de l’any una trentena de nous socis, xifra que consolida l’entitat com la més potent d’Europa en número d’empreses i institucions. Amb 204 companyies sòcies catalanes, el Clúster Audiovisual de Catalunya se situa per davant dels clústers de referència al continent com els suecs, els francesos o els belgues. Entre les noves companyies i entitats associades hi ha Rakuten, Sonar, CCCB, KPMG, Selecta Vision, Triodos Bank, Cinemes Texas, Sonilab, Algam Ibérica i Blanco y negro.
El Clúster ha celebrat avui la seva Assemblea de socis i sòcies per fer balanç de l’any i presentar les noves incorporacions i el seu rol en el panorama audiovisual. D'aquesta manera, s'integren productores catalanes, però també estrangeres que encara fan més ambiciós el projecte. Concretament, en el darrer viatge del Clúster a Las Vegas, els representants del clúster van visitar l’Sphere i el NAB Show, la convenció més gran del món dedicada a les indústries de la comunicació, l’entreteniment i el broadcast. Arran d’aquesta missió als Estats Units, el clúster s’ha reunit amb Sony Pixomondo, especialitzada en platós virtuals i que està interessada en la indústria audiovisual catalana. Després de l’èxit d’aquesta missió, el clúster té previst realitzar-ne una altra al Regne Unit el pròxim mes d’abril.
Propers reptes
El Clúster Audiovisual de Catalunya s’ha convertit en l’agent de referència de la indústria audiovisual catalana. L’entitat impulsa estratègies d’internacionalització per posicionar l’audiovisual català a Europa i al món, a la vegada que promou l’atracció d'inversió estrangera per enfortir l’ecosistema local. El Clúster potencia les connexions i la generació d’oportunitats entre les empreses de la indústria a través de sessions sobre les darreres tendències tecnològiques i iniciatives com la Setmana del Talent, que al 2024 celebra 10 anys. L’agrupació actua com un agent actiu i rellevant en els grans esdeveniments i iniciatives de la ciutat, com el congrés ISE o el projecte de les Tres Xemeneies. Amb l’objectiu de convertir Catalunya en el hub audiovisual del sud d’Europa el Clúster té un paper rellevant com a interlocutor amb l’Administració Pública.
Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya: “En la nostra trajectòria com a clúster de l’audiovisual i amb la incorporació d’empreses de primer nivell, constatem que la indústria audiovisual catalana és cada vegada més potent tant en l’àmbit nacional com internacional. I això demostra que el sector audiovisual és estratègic com a motor econòmic per al país. L’audiovisual és entreteniment i cultura i transversal altres sectors. Ja és present també als centres d’art, museus o festivals de música”.
El Clúster Audiovisual de Catalunya també aposta per convertir Catalunya en el hub audiovisual del sud d’Europa. En aquest sentit, té especial rellevància el projecte Catalunya Mèdia City, que posarà en el mapa europeu l’audiovisual català. La Generalitat va aprovar a l’abril la partida de licitació de la primera fase del projecte. Miquel Rutllant: “Estem orgullosos de veure com el projecte de les Tres Xemeneies avança. Aquest projecte de país ajudarà a posicionar la nostra indústria audiovisual a nivell internacional i suposarà un important impuls a la innovació i el talent. Aquí els clústers podem ser de gran ajuda per fomentar accions que reverteixin en aquest impuls”. A més, durant els pròxims dos anys, el Clúster Audiovisual de Catalunya ostentarà la presidència de la Red Española de Clústeres Audiovisuales (REDCAU), que actua com a representant nacional davant de les institucions.