Barcelona va tancar el 2022 amb una inversió hotelera de 229 milions, davant els 721 milions registrats a l'exercici anterior, la qual cosa suposa una caiguda del 68%, que s'ha degut que l'any 2021 va ser "excepcional" per la crisi ocasionada per la pandèmia i que moltes operacions han quedat en espera que apugin els preus davant de la millora de les expectatives. No obstant això, amb un turisme a l'alça i la tornada dels visitants internacionals, el 2023 comença amb bones expectatives d'inversió hotelera en la ciutat, a causa de les operacions que van quedar pendents el 2022 i que podrien firmar-se en els primers mesos de l'any.
Segons expliquen a EFE els socis de la promotora i consultora immobiliària 3Capital, Juan Gallardo i Roger Serrallonga, l'arribada de la pandèmia va suposar problemes de tresoreria per a molts hotelers, que es van veure obligats a vendre els seus establiments. Per això el 2021 va ser un any "atípic" quant a inversió hotelera i que 2022 s'hagi apropat molt més a exercicis com el de 2020, en el qual la inversió va assolir els 153,7 milions; 2019, amb 264 milions, o 2018, 192 milions.
Vendes d'hotels el 2021
Malgrat els dos primers mesos de 2022 marcats per la variant òmicron i l'inici de la invasió d'Ucraïna, el sector turístic va tenir un important impuls durant la resta de l'any. Aquesta millora va comportar la retirada del mercat de diversos actius en procés de venda "en espera d'una millor ocasió per poder negociar a l'alça", segons ha ressaltat Gallardo.
Respecte al total d'inversió hotelera en Espanya, el 2022 Barcelona va perdre posicions a favor de Madrid, que va tenir un exercici rècord, les Balears o Màlaga, ja que la capital catalana només va captar el 7% del total. "Madrid va començar a guanyar posicionament internacional fa uns anys", ha explicat Gallard, per afegir que el va augmentar durant la pandèmia, ja que va ser una de les ciutats amb menors restriccions als locals de lleure.
Límits a la creació d'hotels
A més, també ha ajudat el fet que algunes grans marques internacionals, com Four Seasons, aterressin a Madrid, després de no poder fer-ho a Barcelona. Els directius de 3Capital han recordat que Barcelona no pot crear nova oferta hotelera a les zones més turístiques de la ciutat amb l'entrada en vigor del Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics (Peuat).
"Es poden construir hotels en zones no turístiques, que poden ser còmodes i estar ben comunicades, però on no solen anar els visitants," ha apuntat Serrallonga. Algunes de les operacions més destacades de 2022 a la capital catalana van ser la venda de l'Hotel 1882, l'Hotel Occidental 1929 o Casa Lit, que es van emportar al voltant de 150 milions del total de la inversió de l'exercici.
Vendes de l'Hotel 1882, l'Hotel Occidental 1929 o Casa Lit el 2022 que es van emportar al voltant de 150 milions del total de la inversió de l'any
Segons els directius de 3Capital, referent al preu per habitació, les operacions efectuades el 2022 van tenir una "apreciació relativa" respecte a les tancades en exercicis anteriors, amb 402.000 euros de mitjana en els 4 estrelles i uns 340.000 per unitat els de tres estrelles, ja que la majoria dels establiments estaven acabats de renovar.
Segons Gallardo, els preus dels hotels de Barcelona es van incrementar de mitjana un 15% respecte al rècord que ja va suposar la temporada de 2019, percentatge que va assolir el 20% als establiments d'alta gamma. Aquesta pujada va venir acompanyada d'una d'important pujada dels costos per l'alça dels preus en general i de l'energia en particular. Amb un turisme a l'alça i la tornada dels visitants internacionals, el 2023 comença amb bones expectatives d'inversió hotelera en la ciutat, a causa de les operacions que van quedar pendents el 2022 i que podrien firmar-se en els primers mesos de l'any.
Hotel Juan Carlos
De fet, fa uns dies, el 13 de gener, el grup Meliá es va fer amb la gestió de l'antic hotel Rey Juan Carlos de la ciutat després de tancar un acord amb els anteriors propietaris per comercialitzar l'immoble a llarg termini. La intenció de l'empresa de Gabriel Escarrer és sumar l'establiment barceloní a Gran Meliá -la marca de luxe de la cadena hotelera d'origen mallorquí- sota el nou nom de Miranda de Pedralbes, amb referència a l'àrea residencial on s'ubica. L'establiment, explotat des de 2014 per Fairmont -del grup francès Accor- va tancar el 2020, quan va haver de suspendre les operacions a conseqüència de la pandèmia.
Però davant d'unes millors perspectives, els antics propietaris van reactivar les negociacions amb el principal inversor de Meliá (el fons Tyrus Capital) perquè l'hotel i el palau de congressos annex iniciïn una nova etapa. L'antic hotel Rei Joan Carles es troba juntament amb una de les artèries vertebradores de Barcelona, l'Avinguda Diagonal, i de la ronda de circumval·lació que el connecta en menys de 15 minuts amb el port, l'aeroport i els principals atractius de la ciutat.
Una posició privilegiada en la qual se sustenta la nova gestió que busca convertir l'hotel al millor "resort urbà" de Barcelona, i un dels millors hotels de vacances del sud d'Europa, segons va assenyalar el gener passat el CEO de Meliá, Gabriel Escarrer.