La marca de iogurts La Fageda ha decidit explorar nous mercats. Els productes de la marca d'Olot es podran adquirir a nous punts de distribució fora de Catalunya: arribaran a Madrid i València. És una estrategia per continuar apuntalant aquest projecte social que, des de fa 30 anys, fabrica i comercialitza productes per a l'alimentació. Per començar es distribuiran quatre referències de iogurt (natural, llimona, maduixa i sense lactosa) després dels acords tancats amb diverses cadenes de la gran distribució.
A la Comunitat Valenciana serà la cadena de supermercats Consum -cooperativa amb una xarxa de 830 establiments repartits en tota la geografia espanyola- la que donarà la benvinguda als iogurts de La Fageda als establiments que l'ensenya valenciana té a les províncies de Castelló i València. Mentre que a Madrid la marca es trobarà als hipermercats d'El Corte Inglés.
L'empresa vol incrementar el nombre de consumidors que trien el producte per la qualitat i que són conscients del projecte social que hi ha darrere. Actualment, La Fageda té gairebé tres milions de consumidors entre Catalunya i les Illes Balears, i la producció anual de iogurts supera els 90 milions d'unitats anuals.
Darrere del projecte empresarial hi ha una iniciativa de caràcter social que va nèixer fa justament 40 anys de la mà de Cristóbal Colón, un psicòleg que va fundar la cooperativa La Fageda, per fer realitat la seva principal convicció: el treball pot ser un element clau en la rehabilitació de malalts mentals. Així, al cap de 10 anys, a les instal·lacions que té el grup a Olot (Girona), va iniciar la producció de iogurts amb la incorporació de malalts mentals.
Actualment, quan es compleixen 30 anys d'aquella aventura que va començar acollint a una quinzena de persones, La Fageda n'aplega unes 500. D'una banda, dóna feina a 350 persones en règim d'assalariats, un gruix important de les quals pertanyen a col·lectius vulnerables, amb diverses activitats (fabricació de iogurts, postres, melmelades). Un altre centenar de persones, que en aquest cas no poden exercir una activitat laboral per les limitacions de la seva discapacitat, formen part del centre ocupacional de l’entitat. Alhora, fa anys que disposen d'una fundació per donar serveis d'atenció assistencial a persones vulnerables que ocupa una cinquantena de persones, la major part de les quals són professionals terapeutes.
El 2022, per primera vegada des que es va iniciar l'aventura fabril, els responsables de La Fageda van emprendre l'expansió fora de Catalunya. Amb les mateixes referències que ara volen conquerir Madrid i València, els iogurts de La Fageda van arribar a Menorca i Mallorca, a través de distribuïdors locals. A Menorca, es venen també a la cadena Binipreu, i per mitjà d'El Corte Inglés, Eroski i Agromart, a Mallorca.
La directora general del grup, Sílvia Domènech, explica que en l'actual coyuntura, amb una espiral inflacionista que ha dut a un increment desmesurat dels costos de producció i per extensió a la reducció del marge, es posa en risc l'obtenció de guanys i la reinversió en noves iniciatives d'aquesta entitat sense ànim de lucre per afavorir la inserció laboral dels col·lectius més vulnerables. Això "ens exigeix ser permeables i valents i apostar per palanques que poden enfortir el nostre projecte per seguir oferint oportunitats a gent que té la vida molt difícil”, assegura Domènech. En aquest sentit, apunta que al llarg d'aquest any es llançaran al mercat “nous productes que responen a les demandes de les famílies que cada dia opten per La Fageda en els seus esmorzars, berenars o postres”. Amb marca La Fageda es poden trobar, a més dels iogurts, postres, gelats i melmelades per al consumidor final, productes pel canal Horeca i de Col·lectivitats -hospitals, escoles i empreses-.
La Fageda és un projecte social que està integrat per quatre entitats jurídiques que, tot i tenir funcions diferents, persegueixen la mateixa finalitat social: aconseguir que les persones de la comarca de la Garrotxa que tenen una discapacitat intel·lectual, un trastorn mental greu o es troben en situació de vulnerabilitat s’integrin plenament en la societat a través d’un treball digne i justament remunerat. En el seu conjunt, els ingressos consolidats del grup estan a l'entorn dels 28 milions d'euros al tancament del 2022, amb una xifra molt similar a l'any anterior, i sense capacitat per generar guanys "pels forts impactes que sacsegen les dinàmiques empresarials, des de la pandèmia a l'increment dels costos energètics i de les primeres matèries". El 80% del volum total s'obté de les vendes de iogurts, el producte amb més trajectòria i més penetració en els linials de la distribució comercial.
La directora Silvia Domènech defensa que “com més forts som en l’àmbit empresarial més sostenible és el projecte social” i posa d'exemple la trajectòria industrial. "De la decisió de fer iogurts ara fa trenta anys, a la de fer gelats per salvar el llocs de treball d’un centre especial que hi havia a Badalona o produir melmelades per donar feina a persones del projecte que pel seu perfil no podien treballar a la fàbrica de iogurts”, manifesta.
En paral·lel, la cooperativa també té un col·lectiu de persones a les quals ha proporcionat formació en jardineria i que fan treballs de manteniment d'espais enjardinats de diversos municipis de la comarca de la Garrotxa. També acompanya a d'altres empreses de la zona en els treballs per a la inserció laboral al mercat ordinari de persones discapacitades.