El conseller delegat d'Iryo, Simone Gorini, ha assenyalat que en algunes rutes en les quals ha desembarcat la companyia d'alta velocitat estan veient que l'oferta "és bastant alta" respecte a la demanda, una apreciació que ha realitzat durant una jornada sobre el Balanç de la liberalització del sector ferroviari de passatgers organitzada per la CNMC aquest dilluns. No obstant això, Gorini no ha fet referència a quines rutes es refereix.
El responsable de la companyia ferroviària ha convidat a reflexionar sobre aquest assumpte i promocionar el tren per atreure els usuaris i passatgers que es troben en altres sectors, com la carretera i el món aeri, ja que la continuïtat de la liberalització del sector ferroviari i la creació de noves rutes dependrà de la demanda. Així mateix, l'alt directiu ha posat en relleu el procés de liberalització del sector ferroviari a Espanya, assenyalant que el model espanyol ha estat "un exemple" per al món, principalment per la proactivitat de tots els organismes que han participat en aquest procés, on ha destacat el paper "fonamental" de la CNMC.
"Hem treballat molt bé amb la CNMC, però tots han participat per aconseguir que aquesta liberalització sigui un èxit, i ho és, i ha de continuar sent. Estem parlant d'un recorregut molt complicat, com a tècnic he viscut moltíssim l'experiència italiana, i passar d'un sol operador a quatre operadors (comptant la divisió low cost de Renfe, AVLO) no és fàcil", ha subratllat. D'altra banda, Gorini ha destacat el bon resultat que està tenint Iryo a Espanya, on han passat en només sis mesos de zero línies a desembarcar el pròxim 2 de juny amb una nova línia, entre Madrid i Alacant, la cinquena per a aquesta companyia.
"El mercat està responent de manera fenomenal a la qualitat del servei que oferim, on donem una experiència de viatge centrada en el client, amb diferent tipus de serveis i tarifes. No hem tingut sorpresa, teníem molta confiança en què la qualitat al final es premia", ha destacat.
Demana de rebaixar els cànons
El conseller delegat d'Iryo ha demanat una "intervenció" en els cànons ferroviaris, l'alta del qual taxa està dificultant a les companyies entrar al mercat i posant en perill l'èxit de la liberalització del sector ferroviari. Gorini ha sol·licitat que els grups de treball tinguin en compte les propostes de les companyies per arribar a un sistema de cànons que permetin donar sostenibilitat al negoci ferroviari i als nous competidors que estan sorgint en l'alta velocitat.
També ha destacat que "és una llàstima" que el ferrocarril no hagi entrat a formar part del sector electrointensiu (descomptes en les tarifes de la llum), ja que no s'està beneficiant de certs ajuts que sí que estan gaudint d'altres sectors, com la mobilitat en carreteres o els serveis d'autobusos, malgrat que són un dels usuaris més electrointensiu que hi ha al sector de la mobilitat.