El president de Renfe, Isaïes Táboas, ha dimitit i la secretària d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, també ha deixat el seu càrrec, després de la polèmica dels nous trens d'ample mètric contractat per a Cantàbria i Astúries, segons han confirmat aquest dilluns a Europa Press i Efe fonts del Ministeri.
Tal com ha avançat la Cadena Ser, la ministra de Transport, Raquel Sánchez, ha acceptat aquest dilluns les dimissions de la secretària d'Estat del Ministeri de Transports de Mobilitat i Agenda Urbana i expresidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera. Del mateix moodo, la ministra ha acceptat la dimissió Isaías Táboas, president de Renfe.
La sortida d'ambdós executius arriba després que el Govern de Cantàbria i l'Executiu d'Astúries presentessin diverses queixes pel disseny erroni dels 31 trens, els quals estaven destinats a renovar la flota que presta serveis de Rodalies i Mitja Distància. L'error en l'ample mètric d'aquests trens afecta la flota que circula per Astúries, Cantàbria, País Basc, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia.
A començaments de mes es va conèixer que els 31 trens donats per renovar la flota de Renfe a les regions anteriorment esmentades s'anava a demorar per un problema en el seu disseny. Miguel Ángel Revilla, president de Cantàbria, va apuntar en una entrevista a Cadena Ser que el retard podria ser de mínim dos anys.
"No s'ha malgastat cap euro dels espanyols", segons el Ministeri
Renfe va contractar els esmentats trens el 2022 amb mesures errònies per als túnels de la xarxa d'ample mètric (antiga Feve). Després de la detecció del problema, la companyia ferroviària va posar fil a l'agulla a la recerca d'una solució, descartant l'aplicació dels gàlibs estàndard.
Finalment, es va optar pel denominat "mètode comparatiu", recollit en la norma europea EN 15273, que consisteix en la utilització com basi un tren que actualment circula per les línies d'ample mètric com a referència.
Encara que l'ús d'aquest mètode a Espanya ja era compatible amb la vigent ordre ministerial (OM) de 2015 per la qual s'aprova la "Instrucció ferroviària de gàlibs" (IFG), el Ministeri va modificar el seu text dissabte passat per incloure de manera explícita la referència a l'esmentada norma europea.
Tal com informen des de l'organisme estatal, el mètode comparatiu "permetrà optimitzar el disseny i l'aprofitament de la secció transversal disponible a la xarxa d'ample mètric". El Ministeri de Transports ha recalcat que no s'ha fabricat cap tren, ja que les "incongruències" van ser detectades en les primeres fases del disseny de les noves unitats. Després d'això, l'ens públic liderat per Raquel Sánchez ha aclarit que "no s'ha malgastat cap euro dels espanyols".
El president d'Astúries creï la situació és un "escàndol"
Tant la presidència de Cantàbria com la d'Astúries han llançat les seves crítiques per una situació que, segons Miguel Ángel Revilla, president de Cantàbria, sabien del problema "durant dos anys i escaig i no han dit res". Per la seva part, el president d'Astúries, Adrián Barbón, ha catalogat el succeït com "un escàndol que no admet cap altre qualificatiu que xafogor i vergonya".
Malgrat que la renovació de la flota haurà d'esperar, de moment, la situació avança amb la dimissió d'Isaías Táboas, ja expresident de Renfe, i amb el cessament d'Isabel Pardo de Vera, antiga presidenta d'Adif i secretària d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.