Dues candidatures es disputen la majoria al ple de la Cambra de Comerç de Barcelona i, per tant, la seva presidència, en les eleccions convocades per al setembre vinent. Per aconseguir aquest objectiu, Eines de País-Un pas més, la llista en la qual s’enquadren Mònica Roca i Antoni Fitó, actual presidenta i vicepresident de la Cambra, i la de Va d’empresa, liderada per Josep Santacreu, compten amb assessors de capçalera per dirigir l’estratègia comunicativa: el periodista Jaume Clotet i el publicista Enric Jové, respectivament. Dos estils diferents.

A diferència de les anteriors eleccions del 2019, en les quals van concórrer cinc llistes, amb la implicació de com a mínim vuit consultories de comunicació, en aquesta s’ha simplificat l’estructura d’assessors externs. Fa quatre anys, la candidatura conjunta d’Enric Crous i José María Torres va aglutinar els equips de comunicació de tots dos si bé la batuta va correspondre a l’agència Interprofit. I Ramon Masià va arribar a contractar tres assessors de comunicació diferents. Ara, tant Eines de país com Va d’empresa han optat per un únic director de comunicació tot i que comptaran amb el suport d’equips propers als candidats.

En conversa amb ON ECONOMIA, tant Clotet com Jové recorden que cada membre de les llistes s’han de guanyar el seu lloc al ple. Poden ajudar els missatges que llanci la marca electoral, però, al capdavall, tot dependrà de la capacitat dels empresaris que es presenten per atraure vots.

D’entrada, Clotet és un periodista, amb la llarga trajectòria en mitjans i en el Govern de la Generalitat, mentre que Jové és publicista i, com a tal, un especialista del màrqueting i les campanyes. Però el seu paper en aquesta campanya no és exactament el mateix. El primer se centra en les relacions amb els mitjans de comunicació i, el segon, exerceix de director de campanya.

A banda que molts candidats de les dues llistes compten amb el suport de les agències de comunicació que treballen per a les seves empreses, Eines de país-Un pas més disposarà de la col·laboració de l’equip de comunicació de l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) mentre que Va d’empresa tindrà l’ajuda de Pimec, si més no en el cas dels candidats que formen part d’aquesta patronal.

Jaume Clotet (Barcelona, 1974) ha treballat en mitjans —entre altres, ha estat cap de política del diari Avui i sotsdirector de l’Agència Catalana de Notícies— i en la Generalitat. Va ser cap de premsa del Departament de Governació durant el govern tripartit (2003-2008) amb els consellers republicans Joan Carretero, Xavier Vendrell i Joan Puigcercós. I, posteriorment, també va ser director general de comunicació del Govern amb els presidents Carles Puigdemont i Quim Torra. Fins fa uns mesos exercia de director de comunicació de la Universitat Pompeu Fabra.

Enric Jové (Barcelona, 1969), economista de formació, és el CEO de McCann Barcelona i el director d’informació de McCann Spain, agència en la qual porta més de vint anys. És un especialista en la construcció de marca. Conegut per ser l’artífex de la campanya altruista “Fem-ho V” per conscienciar a la població de col·laborar en la sortida de la crisi després de la pandèmia. També és patró de la fundació Barcelona Music Lab.

De moment, després de la presentació de les llistes d’Eines de país i Va d’empresa, les dues candidatures han adoptat un perfil baix perquè ara tothom està pendent de les eleccions generals del 23-J. La campanya per a la Cambra de Barcelona començarà de debò a la tornada de vacances.