La francesa JCDecaux desisteix de la intenció de comprar el negoci a Espanya de la nord-americana Clear Channel. El gegant mundial de la publicitat exterior ha pres aquesta decisió després de les valoracions de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que ha advertit dels perills de concentració en aquest mercat i, per tant, de les dificultats d'accés per a empreses de la competència.
Després de conèixer-se la posició de la CNMC, s'han disparat les especulacions sobre la possibilitat que l'organisme oficial que presideix Cani Fernánez es pugui pronunciar en un sentit similar respecte a l'opa del BBVA sobre Banc Sabadell.
El 30 de maig de l'any passat, JCDecaux va anunciar la compra del negoci a Espanya del seu competidor Clear Channel per 60 milions d'euros, encara que aquesta operació estava supeditada al dictamen de la CNMV. Gairebé un any i mig després, JCDecaux va comunicar aquest dilluns que desisteix de l'operació.
Mitjançant un comunicat, indica que "després de més de 14 mesos d'examen, JCDecaux lamenta haver de decidir no seguir endavant amb aquesta operació, que suposava completari la seva presència a Espanya, però l'interès econòmic i estratègic, així com la seva realització, es posen en dubte per les indicacions proporcionades per l'autoritat espanyola sobre la naturalesa, el calendari i l'execució dels compromisos necessaris per a la seva aprovació".
El març passat, la CNMC ja va avançar que aquesta operació podia suposar riscos en termes de competència al mercat de la publicitat exterior. "Es tracta d'un mercat en el qual els competidors no tenen prou capacitat per exercir pressió competitiva a l'entitat resultant de l'operació. A més, la demanda pot no tenir prou capacitat per compensar els efectes de l'operació en els preus i altres condicions", va apuntar el regulador espanyol.
La CNMC també es va referir a les barreres existents per obtenir contractes d'explotació publicitària en espais públics, com pot ser el mobiliari dels carrers de les grans ciutats o de les instal·lacions de transports.
Clear Channel seguirà a Espanya
En un altre comunicat, Clear Channel manifesta que continuarà operant a Espanya. Mostra "respecte" pel procés regulatori seguit per la CNMC i subratlla que mantindran les seves prioritats estratègiques. El seu negoci es concentra especialment a Madrid i Barcelona, si bé també operen en altres ciutats espanyoles.
L'any passat, JCDecaux va adquirir el negoci de Clear Channel a Itàlia, de menor dimensió que a Espanya fins al punt que no va requerir el vistiplau de les autoritats de competència d'aquest país. L'operació es va tancar per poc més de 15 milions d'euros. JCDecaux lidera la publicitat exterior a escala mundial amb una facturació propera als 3.500 milions l'any passat i presencia a 80 països.