El sector de la joguina està en plena transformació en Europa. El descens de la natalitat, la irrupció massiva de la tecnologia, l'increment dels costos de producció per l'efecte inflacionista dels dos últims anys, l'absorció dels marges comercials davant d'un consumidor que prefereix gastar en un altre tipus de lleure... són alguns dels factors que incideixen en l'estratègia de producció i venda de les principals marques. La companyia Diset, amb seu fiscal i social a Barcelona des de la seva creació el 1971, no és una excepció. Al contrari. Ha activat un pla d'eficiència per continuar creixent a un ritme constant d'entre el 5% i el 7% anual. Que millor que donar-se suport a la seva matriu holandesa, l'empresa Jumbo Nederland pertanyent al grup holandès De Monchy NV, amb seu a Rotterdam.
L'aliança Jumbo-Diset a dos anys de complir una dècada (es va crear el 2016) s'ha intensificat, "estem aprofundint en les sinergies", manifesta Xavier Matas, Country Mànager d'Espanya. El pla es va dissenyar el 2022 i el resultat "és beneficiós per a Diset i per als consumidors perquè l'important són les marques i les estem reforçant".
Des de Barcelona, Diset estendrà la distribució de les seves marques a tots els mercats europeus en els quals distribueix Jumbo, raó per la qual "els comercialitzarem en 8 idiomes", concreta Matas. Els canvis es realitzaran a totes les marques del fabricant català, entre les quals es troba el popular joc de taula Party&Co -tota una revelació en els anys 90 que es va convertir en un èxit tant a nivell nacional com a|com internacional-, Stratego, Jo aprenc, Goula, La Nina i Hitster, l'última novetat en jocs de taula que "ha estat un èxit aquest any amb vendes massives a 25 països, de manera que la seva popularitat ha fet que s'esgoti en tres ocasions".
Matas exposa que les marques de Diset se sumaran a les de Jumbo. El fabricant holandès té Galt -una marca adquirida a Manchester (Londres) amb capital familiar des de 1836; Dujardin -una firma francesa creada el 1947 a Arcachan coneguda per les marques Mille Bornes i Le Cochon qui Rit; i Walking Mum, la companyia propietària de la marca per a roba i complements del nadó Pasito a Pas Petit.
Des d'aquest any, Diset i Jumbo distribueixen les seves marques en 8 idiomes i tots els mercats, "fem plans de comunicació i márquetin globals, hem unificat les compres a proveïdors per tenir més capacitat negociadora, compartim xarxes de logística i units tenim més poder per negociar amb els nostres clients, les grans cadenes de distribució i venda de joguines". L'objectiu: "continuar venent", remarca Matas.
Creixements anuals del 7%
En això s'assenten les previsions de facturació per a 2024. Diset situa el creixement entre un 6% i un 7% anual, sobre els 30 milions d'ingressos registrats el 2023. Diset aporta al grup u de cada quatre euros en vendes, ja que la xifra representa poc més del 22% dels 135 milions d'euros que ingressa el grup Jumbo, que va obtenir un rendiment del 16% l'any passat.
A Espanya, Diset té una plantilla de 85 empleats, i les oficines centrals al passeig de la Zona Franca de Barcelona. El seu màxim executiu destaca que tenen un equip de 15 professionals dedicats al desenvolupament de producte, perquè la major part dels jocs i joguines són de creació pròpia -com l'esmentat Hitster- i acaben tenint repercussió internacional.
Matas explica que mantenen totes les marques gràcies a la creativitat i la seva flexibilitat per adaptar-se a les tendències del mercat i al gust dels consumidors. Per això, han ampliat la base de públic objectiu pels extrems. És a dir, "ara incloem joguines de = a 3 anys i nafrem fins als|fins i tot 16 i 17 anys".