Entre reunions amb l'Ibex-35, amb Siemens Gamesa per garantir el seu futur a Espanya i amb el Bill Gates en persona, Pedro Sánchez ha cridat l'atenció amb una imatge que trenca radicalment amb el glamur de les elits mundials en ple Fòrum de Davos. En un passeig envoltat de neu al costat del ministre de Transformació Digital, José Luis Escrivá, el president del govern espanyol vestia un abric negre, bàsic, de la marca Joma, una de les principals firmes esportives d'Espanya i que ven els seus productes molt per sota dels preus de les punteres Adidas, Nike o Puma, per posar un exemple.
L'abric de plomes llarg en qüestió, amb un folre polar important per protegir-se davant del fred dels 4 graus que hi ha actualment a la ciutat Suïssa, és la Islandia III i es ven en la pàgina web de la firma per 88 euros, encara que moltes talles ja estan esgotades.
Primera trobada, en el marc del Fòrum Econòmic Mundial de Davos, amb @ChuckRobbins, CEO de la tecnològica @Cisco.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) January 16, 2024
Una reunió molt fructífera en la qual li he agraït la seva confiança per establir a Espanya el primer centre de disseny de xips d'Europa.
La transformació... pic.twitter.com/BSGvW87xzV
Joma és una empresa petita si la comparem amb els gegants de la moda esportiva mundial, ja que Nike va arribar a facturar 45.000 milions i guanyar-ne 4.500 el 2023. Però Joma la seva imatge de marca humil es dilueix si ens atenim als 200 milions d'euros facturats el 2023 o als 24 milions invertits en la seva expansió de cara a aquest any, tal com va publicar el mitjà especialitzat en negocis esportius 2 PLaybook. Tampoc no és de petita empresa el fet d'haver estat marca oficial del Comitè Olímpic en els Jocs de Riu 2016 i els de Tòquio 2020.
Aquesta recent inversió apunta a ser un moment clau per a una empresa que ocupa 500 persones a tot el món, la majoria a Espanya, i ven a més de 100 països, consolidada com la firma esportiva espanyola més gran del mercat.
Dimecres passat 10 de gener, Joma va celebrar un esdeveniment per donar a conèixer la marca a la premsa, amb la qual cosa l'acte gratuït de màrqueting de Sánchez arriba en un moment idoni per a aquesta marca especialment coneguda per les seves botes de pàdel, futbol sala i handbol.
Fundada als anys 60, Joma és l'empresa no financera més potent de la província de Toledo, on competeix amb Eurocaja Rural com a firma més destacada.
L'anècdota més curiosa i repetida sobre aquesta marca i manxega és en l'origen del seu nom. Fructuoso López va fundar aquesta empresa l'any 1965 amb tan sols vuit empleats, tal com compta en la seva pàgina web. El nom de Joma l'hi va donar pel nom del seu fill, Jose Manuel López, que és el director general de l'empresa des de l'any 2001.
En l'any 69, l'empresa es va constituir de forma oficial i va construir una fàbrica de 500 metres quadrats que li va permetre ampliar la plantilla a 20 empleats amb la primera cadena de muntatge manual. L'any 80, la plantilla es va ampliar a 70 i la segona fàbrica va comptar amb 2.000 metres quadrats.
Les primeres firmes de patrocini a jugadors van ser amb Martín Vázquez, en el Reial Madrid i Francisco, del Sevilla, l'any 1987, quan el desenvolupament tecnològic de l'empresa li va permetre millorar les seves botes de futbol. La tercera fàbrica oberta aquell any ja comptava amb 65.000 metres quadrats i els empleats arribaven a 300.
Els futbolistes Emilio Butragueño i Txiki Begiristain es van sumar a la plantilla de patrocinats l'any 1988 i el 09 el rècordman de 1.500 metres José Luis González va sumar punts per al vessant d'atletisme de Joma, que va fitxar també Alfonso Pérez, qui va popularitzar de la mà de la marca aquelles botes blanques amb les quals tants gols va marcar amb el Betis i tan pocs amb el Barça.
Als anys 90 Joma es va expandir creant filials a Mèxic i als Estats Units i el 2000 arriba a la Xina. El Regne Unit i altres països van afegint-se a la llista de filials de la marca durant els primers anys dels 2000, en els que arriba a patrocinar a equips importants d'Espanya com Sevilla i València i s'expandeix amb seleccions com la de Costa Rica o Hondures.
La firma de Juani Mieres, número 1 del pàdel, el 2013 impulsa a Joma en aquest esport i la visita dels Reis a la seu central de Portell de Toledo el 2018 acaben de donar-li prestigi a aquesta marca, que amb l'espot voluntari o no de Pedro Sánchez pot fer un altre petit salt quant a visibilitat.