Juno House, el primer club social de Barcelona només per a dones, va tancar els seus dos primers anys amb pèrdues. El 2022 van arribar a 360.000 euros i el 2021, un exercici incomplet, ja que el club es va inaugurar l'abril d'aquell any, van ser de 46.000 euros.

Malgrat aquests resultats, fonts pròximes a la direcció de Juno House asseguren que els números són millors del previst en el pla de negoci. Indiquen que els comptes de 2023, encara pendents d'auditar, situaran l'ebitda "en equilibri o molt a prop de l'equilibri".

Aquestes fonts apunten que als primers tres exercicis s'han superat les expectatives inicials no només en l'econòmic sinó també en els social. L'any passat va finalitzar amb més de 600 afiliades. Afegeixen que "objectiu no és fer diners sinó potenciar la dimensió social i econòmica de la dona". Insisteixen que "ens vam proposar de crear una comunitat i ho hem aconseguit".

A diferència d'altres clubs socials de la ciutat, propietat dels seus socis, aquest club only woman pertany a la mercantil Juno House SL. En el seu consell d'administració apareixen tres de les seves fundadores -Natalie Batlle (presidenta i consellera delegada), Liliana Knight i Eva Vila-Massanas–, amb una petita participació, i tres germans Elías de Gispert, de la família propietària de la cadena de supermercats ecològics Veritas, com a accionistes majoritaris.

El dia de la inauguració, Silvio Elías Marimon, de 75 anys, es va fotografiar amb les fundadores, però ha preferit que fossin els seus tres fills -Silvio, Ignasi i Adriana Elías de Gispert- els que pilotin la inversió en Juno House. El pare ha anat abandonat els consells d'administració del grup familiar tot i que encara es manté en el de la patrimonial immobiliària Caboel, creada juntament amb els seus exsocis de Caprabo quan van vendre les seves participacions en 2007 a Eroski.

A l'exercici de 2022, l'últim del qual han presentat comptes, Juno House va ingressar poc més de 914.000 euros encara que va tancar amb pèrdues a causa de les amortitzacions. Les despeses de personal, amb una vintena de treballadors, es van elevar a 578.000 euros i els deutes bancaris es van situar en 800.000.

Quotes de les sòcies

La principal font d'ingressos són les quotes de les seves sòcies. Abonen una matrícula d'ingrés de 475 euros i una mensualitat de prop de 150, encara que també es contemplen quotes reduïdes en funció de les activitats que es realitzin. Altres línies d'ingressos són la venda de productes o la col·laboració amb empreses que es vulguin donar a conèixer a Barcelona.

Juno House Club - Sergi Alcàzar
Interior de Juno House / Sergi Alcàzar

La família Elías va invertir prop de dos milions d'euros en la remodelació de l'antiga Farinera d'Aribau, un singular edifici de 1915 situat a l'interior d'una illa que han transformat en club social. Amb un interiorisme dissenyat per Meritxell Ribé, de The Room Studio, inclou restaurant, sala de fitness, biblioteca, sales de reunions, estudi d'enregistrament, guarderia i altres serveis. L'immoble es va llogar a un fons d'inversió.

La idea de crear un club sol per a dones a Barcelona va sorgir de Natalie Batlle, una directiva nascuda a Chicago, de pare català i mare nord-americana. Professionalment, es dedica a les relacions públiques de start-ups. Com a conselleres també hi ha Liliana Knight, consultora de serveis per a empreses, i Eva Vila-Massanas, cofundadora de WeQual, consultora que impulsa la diversitat en les plantilles de les empreses (totes tres apareixen a la imatge superior).