La justícia desestima la demanda d'Iberdrola contra Repsol per ecopostureig. En concret, el Jutjat Mercantil Núm. 2 de Santander ha fallat que no hi ha competència deslleial ni publicitat enganyosa per part de la companyia que presideix Antonio Brufau i dirigeix Josu Jon Imaz, a qui la seva competidora el va acusar fa un any de 'greenwashing'. En concret, de promocionar iniciatives sostenibles, quan realment la seva oferta fomenta l'ús de carburants.

Tanmateix, el jutjat desestima "punt per punt totes les reclamacions d'Iberdrola contra quinze continguts i missatges del web corporatiu de Repsol i contra tres campanyes publicitàries de la companyia multienergètica", explica Repsol aquest dimarts. "Aquesta desestimació demostra la realitat del compromís de Repsol amb la sostenibilitat i els seus esforços i avenços en una transició energètica socialment justa i basada en la neutralitat tecnològica. A més, acredita l'afany de la companyia per comunicar de forma veraç i transparent", assenyala.

Repsol destaca també que "al contrari, la sentència posa al descobert l'estratègia d'Iberdrola de descontextualitzar els missatges i campanyes publicitàries de Repsol per desacreditar-la i així limitar la competència al mercat elèctric", on la companyia ja té 2,5 milions de clients, un 15% més que al tancament de 2023, després de sumar 330.000 clients addicionals el 2024.

"El jutge nega que el compromís de Repsol sigui un acte publicitari"

Repsol posa en relleu també que són el quart operador del mercat elèctric a Espanya i que va viure l'any passat "el creixement més gran d'una comercialitzadora no incumbent des que el 2009 es va dur a terme la completa liberalització del sector al país". Quant a la sentència, remarca que "la sostenibilitat no és sinònim de respectuós o neutre amb el medi ambient", sinó que uneix "tres dimensions: l'ecològic, l'econòmic i el social" i que és precís "un procés de transició (...) sense deixar ningú enrere".

Per tot això, l'energètica diu que el jutge "nega que el compromís de Repsol d'assolir les zero emissions netes el 2050 sigui un acte publicitari" i per això, destaca en la sentència el procés de transició energètica abordat per Repsol "sense comprometre la competitivitat".

En aquest sentit, Repsol recorda també que Autocontrol ja li va donar la raó sobre una de les seves campanyes, reclamada per Iberdrola davant de l'organisme regulador de la publicitat, i, en canvi, aquest mateix organisme sí que va sol·licitar a Iberdrola la rectificació d'una de les seves campanyes per considerar que enganyava els consumidors i infringia el principi de veracitat.

Per tot això, Repsol lamenta que Iberdrola hagi acudit als tribunals "amb arguments infundats i descontextualitzats" i fins i tot el convida "a acostumar-se a competir en un mercat obert, en benefici dels consumidors." Repsol, a més, defensa que continuarà oferint totes les solucions energètiques que demandi la societat, a través de la innovació i la tecnologia, per exemple combustibles 100% renovables, que ja estan disponibles a més de 800 estacions de servei a Espanya i Portugal.