El Tribunal General de la Unió Europea ha desestimat aquest dimecres dos recursos d'una empresa polonesa que demanaven anul·lar el registre de la marca Tous, reconeixible pel contorn d'un os, així com declarar-ne la caducitat. D'una banda, l'empresa polonesa Apart va sol·licitar el 2017 que es declarés nul·la la marca registrada per Tous, cosa que va rebutjar l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la UE (EUIPO) el 2021 i per la qual Apart va recórrer al Tribunal General.
En la sentència emesa avui, el tribunal de primera instància europea desestima el recurs de la companyia polonesa i dona suport a la conclusió de l'EUIPO que Apart no havia demostrat que la marca impugnada manqués de caràcter distintiu. Considera, a més, que la marca és un signe independent dels productes que protegeix i no és constituït exclusivament per la forma que tenen, per la qual cosa en aquest cas no pot aplicar-se la norma per la qual es denega el registre de signes constituïts exclusivament per la forma.
Així mateix, rebutja les al·legacions d'Apart que es van vulnerar els principis d'igualtat de tracte, seguretat jurídica i bona administració. La segona sentència emesa pel Tribunal General es refereix a una altra sol·licitud per la qual la mateixa empresa polonesa va demanar a l'EUIPO de declarar la caducitat de la marca Tous —en concret, d'una variació del contorn de l'os distintiu de la marca— al·legant que la firma de joieria i roba espanyola no n'havia fet ús durant un període ininterromput de cinc anys.
L'ús de la marca no n'altera el caràcter distintiu
En aquest cas, després d'examinar les proves aportades per Tous, l'EUIPO va estimar la demanda parcialment, de manera que l'empresa va perdre els drets de marca sobre certs productes de rellotgeria, metalls preciosos, cuir, roba, para-sols i calçat. Una decisió que no va satisfer Apart, que va recórrer de nou davant de la justícia el 2021.
El Tribunal General ha desestimat avui també aquest recurs, en considerar que les proves van demostrar l'ús del signe —el contorn de l'os— i que el fet que figuri en nombrosos productes i suports publicitaris permet establir un vincle entre la marca i els productes, per la qual cosa l'EUIPO no va errar en considerar que la marca havia estat utilitzada per designar certs productes.
Rebutja, així mateix, l'al·legació d'Apart que el signe de l'os no s'utilitza per determinar l'origen dels productes, sinó només com a dibuix o model decoratiu, i destaca que aquest pot servir per si sol per identificar aquest origen, independentment que amb freqüència aparegui acompanyat de la paraula Tous.
Finalment, la cort dona suport a la conclusió de l'EUIPO que l'ús de la marca amb formes que divergeixen lleugerament del signe registrat no altera el seu caràcter distintiu. Ambdues sentències es poden recórrer en cassació davant del Tribunal de Justícia de la UE en un termini de dos mesos i deu dies.