El Tribunal General de la Unió Europea (TGUE) ha donat aquest dimecres la raó a Google i ha anul·lat la multa de prop de 1.500 milions d'euros que va ordenar la Comissió Europea el 2019 per imposar durant una dècada restriccions a pàgines web terceres al mercat de la publicitat online a través de la seva plataforma 'AdSense for Search' (AFS).
La sentència, sobre la qual ja no hi ha possibilitat de recurs, confirma la major part de les constatacions de Brussel·les durant la seva investigació, però conclou que els serveis comunitaris van cometre errors d'apreciació respecte a la durada de les clàusules controvertides i a la part de mercat afectat quan es va iniciar el cas. D'aquesta manera, la Justícia europea apunta que l'executiu comunitari no va aconseguir establir amb claredat que cada una de les tres clàusules assenyalades constituïssin un abús de posició dominant i, en el seu conjunt, una infracció única i continuada de les regles de la Unió Europea.
El cas es remunta a 2016, quan Brussel·les va iniciar la investigació que va concloure tres anys després sobre les presumptes pràctiques abusives imposades pel gegant tecnològic al mercat de publicitat online entre 2006 i 2016. Segons la investigació comunitària, durant aquell període Google va incloure clàusules d'exclusivitat als seus contractes, de manera que es prohibia als webs situar cap anunci de recerca de competidors a les seves pàgines de resultats de recerques.
També va introduir successivament altres clàusules anomenades "d'emplaçament" i d'"autorització prèvia", però en els tres casos la companyia va retirar les clàusules a partir de 2016, any en què la Comissió Europea va començar a investigar-la formalment.
En aquest context, l'alt tribunal europeu considera que la Comissió no va aconseguir demostrar que les clàusules controvertides tinguessin la capacitat de dissuadir els editors perquè no acudissin a mitjancers rivals de Google o que servissin per impedir a competidors de la tecnològica d'accedir a una part significativa del mercat dels intermediaris publicitaris lligats a les recerques online.
D'altra banda, el TJUE va confirmar fa uns dies la multa de 2.424 milions d'euros imposada per la Comissió Europea a Google el 2017 per abús de posició dominant a través del seu motor de comparació de productes Google Shopping. Aquest tribunal va desestimar el recurs de cassació plantejat per Google i la seva matriu, Alphabet, contra una sentència anterior de primera instància que havia confirmat la sanció, que quan va ser imposada era la més gran dictada mai contra una empresa per abús de posició dominant.
Però el càstig exemplar va ser per a Apple, que el TGUE obliga a tornar 13.000 milions d'euros -més interessos- en ajuts fiscals dels quals es va beneficiar durant anys pel règim especial que li va oferir Irlanda. Es tracta d'una sanció dictada per Brussel·les fa gairebé una dècada, però que tant Dublín com la multinacional tecnològica havien recorregut davant de la Justícia europea.