KH Lloreda, fabricant de KH7, líder del mercat espanyol de desgreixants i llevataques, ha ampliat el consell d'administració amb la incorporació d'Ignacio 'Nacho' González Hernández, que va ser primer executiu de Nueva Pescanova fins al juny passat, i Joan Hortalà Vallvé, soci de Cuatrecasas, per apuntalar l'expansió i el relleu generacional al capdavant d'aquesta companyia catalana.
El seu president, Josep Maria Lloreda, apunta a ON ECONOMIA que, a punt de complir 70 anys, ha ampliat el consell amb experts de primer nivell per "garantir la continuïtat i la bona gestió en un futur". Afegeix que KH Lloreda, fundada pel seu pare el 1949, continuarà sent una empresa de capital familiar perquè "ens sabria molt greu que acabés en mans d'un fons de capital risc o d'una multinacional".
El consell d'administració es completa amb les seves dues filles, Meritxell i Elisenda Lloreda Surribas, amb l'advocat Josep de Cabo i amb Jaime López Bengoa, que recentment va deixar la direcció general per jubilació. Aquests canvis coincideixen amb una profunda reestructuració interna del sistema de gestió i de l'equip directiu, que passa a estar liderat per un trident de co CEO: Roger Monllau (comercial), Jordi Malla (operacions) i Jordi Portal (tecnologia).
Josep Maria Lloreda destaca que, des d'aquest gener, han canviat per complet l'estructura de gestió empresarial perquè han abandonat els models piramidals o jeràrquics per transformar-los en transversals. L'empresa es condueix per projectes i equips. Precisa que ara funcionen "com ho fa el cervell: que utilitza les neurones més adequades per a cada funció". L'anomena "sistema de gestió neuronal" perquè cada projecte té un equip, al capdavant del qual se situa un líder, que no té per què ser un directiu. Això provoca que sovint els directius estiguin a les ordres del responsable d'una determinada "neurona", encara que es tracti d'un dels CEO perquè aquests estan per "ajudar".
I han desaparegut els despatxos a la seva seu central de Canovelles (Vallès Oriental), fins i tot el del president, que ara ocupa una taula en el centre de la nau al costat de la resta d'empleats. Aquest espai s'ha decorat amb elements molt diversos entre els quals hi ha la motocicleta amb la qual Laia Sanz –14 vegades campiona del món de trial i sis d'enduro– va competir abans de saltar als cotxes, on KH7 també la va acompanyar.
La companyia té presència en l'actualitat a 14 països. Lloreda avança que molt aviat esperen operar a Irlanda, que estan a punt de tancar un acord a Colòmbia i que continuen l'expansió pels Estats Units. Precisament, reconeix que no va ser fàcil entrar en aquest últim mercat, amb la pandèmia pel mig, però que té molt clar que han de ser en aquest país pel seu volum d'habitants i per la seva "cultura de la neteja". Aquestes són qüestions que tenen en compte quan planegen entrar en un determinat mercat.
Lloreda precisa que als Estats Units han optat per créixer a poc a poc però de manera ferma. De moment, estan a Texas i, des de fa poc, a Florida. Els seus productes es venen pel canal online, a Amazon i Wallmart, i en cadenes com Piggly Wiggly (del grup C&S Wholesale Grocers) o HEB (en més de 300 punts de Texas), però també a La Michoacana o Sedanos (a Florida).
Precisament, per encarar l'expansió al mercat exterior, que el 2022 va suposar el 9,39% dels ingressos, Lloreda ha incorporat dos nous consellers externs, Nacho González i Joan Hortalà Vallvé. Amb el primer, l'uneix una amistat de fa anys forjada a l'AECOC, l'associació de fabricants i distribuïdors de la qual González en va ser president (2021-2023). També ha estat CEO de Campofrio, de l'associació empresarial del reciclatge d'envasos plàstics Ecoembes i de Nueva Pescanova, de 2016 fins al juny de 2023. A més de KH Lloreda, el gener passat també va entrar en els consells del grup lleter Pascual i del val·lisoletà Patatas Meléndez.
Joan Hortalà, fill de l'exconseller de la Generalitat i expresident de la Borsa de Barcelona del mateix nom, és soci del despatx Cuatrecasas i professor de la Universitat Pompeu Fabra en matèria de Dret Fiscal Internacional.
KH7 és el líder del mercat espanyol de productes de neteja desgreixants i llevataques amb unes quotes del 42,8% i del 48,1%, respectivament, segons dades de l'agència d'anàlisis Nielsen corresponents a 2023. Encara no han presentat els comptes de l'últim exercici, però el 2022 van obtenir una facturació de 55,6 milions d'euros, un 8% més que els 51,4 milions de l'exercici anterior, segons dades de la companyia.