La cadena de supermercats Aldi no podrà continuar utilitzant la seva marca protegida Gurmet a Europa. La marca de Girona Transgourmet ha vençut la seva batalla legal i la justícia europea ha anul·lat aquest registre després d'estimar el recurs de l'empresa gironina, segons informa Europa Press.

La Justícia europea anul·la així la decisió de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) de rebutjar els recursos de la marca catalana contra la petició presentada el 2009 per Aldi per protegir sota aquesta marca alguns dels seus productes a Europa. És per això que l'oficina europea haurà d'analitzar de nou el cas i prendre una nova decisió atenent el dictat aquest dimarts per l'Alt Tribunal europeu.

L'Oficina europea va defensar la desestimació del recurs de Transgourmet Ibérica perquè va considerar que l'empresa espanyola no havia demostrat un ús efectiu del signe tal com havia estat registrat durant els cinc anys anteriors a la petició d'Aldi.

Així, va estimar que les proves no demostraven un ús com a marca i, alhora, que algunes proves demostraven un ús de la marca d'una manera que alterava el seu caràcter distintiu.

Error de Dret

En la seva sentència, el Tribunal General europeu conclou que l'EUIPO va cometre un error de Dret perquè sembla reconèixer el caràcter distintiu de la marca nacional anterior, malgrat la qual cosa va considerar que el terme únic que la componia era descriptiu.

Sobre això, la decisió indica que el fet que una marca nacional hagi estat registrada implica que tingui un caràcter distintiu mínim intrínsec, perquè no poden registrar-se les marques que manquen de caràcter distintiu. S'ha de reconèixer, per tant, un cert grau de caràcter distintiu a una marca nacional invocada en suport d'una oposició al registre d'una marca de la UE. A més, recorda que caracteritzar un signe descriptiu o genèric equival a negar el caràcter distintiu d'aquest.

També considera que l'EUIPO es va equivocar en examinar si la marca denominativa Gourmet era descriptiva o si seria percebuda pel públic de referència com un terme descriptiu en les proves que demostren un ús de la marca anterior sota la forma en què va ser registrada.