La plena recuperació del turisme i els desplaçaments, una vegada superada la pandèmia, fa preveure una bona temporada per al sector nàutic, encara que les empreses del sector ja observen una certa contenció en el ritme de matriculacions de noves embarcacions.

"Esperem una bona temporada", admet a EFE el director general de l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques (ANEN), Jordi Carrasco, que explica que els ports esportius "tenen un bon nivell d'ocupació" i s'espera que el juliol i l'agost assoleixin "el cent per cent", segons li transmeten les empreses del sector.

Les bones previsions per a aquest any se sumen a l'avenç ja registrat el 2022. Segons el portal Sailwiz, el turisme nàutic va créixer a Espanya un 52% aquell any respecte a l'anterior.

"És cert que l'activitat es va aturar per complet el 2020, però per a nosaltres la pandèmia va posar l'accelerador, especialment el 2021. Poder gaudir de la naturalesa i l'aire lliure sobre un vaixell va augmentar el nombre d'aficionats", explica Carrasco.

El nombre més gran de seguidors ha impulsat l'activitat en ports esportius, que el 2022 van facturar gairebé 200 milions d'euros en gestió d'amarratges, segons càlculs de DBK-Informa, però també la venda d'embarcacions d'esbarjo de segona mà o el lloguer de naus.

És més, el negoci de xàrter nàutic suposa gairebé el 40% de la quota al mercat nàutic nacional, segons un informe de l'ANEN basat en dades facilitades per la Direcció General de la Marina Mercante.

"La pandèmia ha canviat els hàbits de consum i cada vegada es veu el món nàutic com a una mica menys elitista. No és més car un vaixell que una caravana camperitzada o una segona residència", assevera Carrasco.

Mentre l'activitat marítima agafa velocitat, el ritme de matriculació d'embarcacions d'esbarjo a Espanya es calma.

Malgrat el creixement del 7,3% en el primer semestre de 2023 respecte al mateix període l'any anterior, les 3.811 embarcacions registrades queden lluny de les 4.190 aconseguides el 2021.

Per eslores, tan sols les dades de les naus menys de sis metres milloren entre gener i juny de 2023, en comparació als sis primers mesos de 2022, any marcat per la crisi de subministraments que va afectar el sector. L'augment del 80,5% de la matriculació de motos d'aigua és responsable de les millors dades de 2023.

Per a Carrasco, les caigudes experimentades en embarcacions de gran mida són "normals" i no és estrany que es traslladin als seus equivalents de menor envergadura.

"La pandèmia va suposar un augment de les matriculacions, però a poc a poc se'n va normalitzant la situació. Esperem que a mitjà termini s'estabilitzi del tot", revela.

ANEN preveu que el 2023 acabarà amb unes xifres de matriculacions similars a les dels anys previs a la crisi sanitària, com les de 2018, quan es van registrar 5.545 naus a final d'any.

Lluny quedarien les 6.874 noves matrícules de 2021 o les prop de 13.000 de 2005 i 2006, anys rècord.

"La crisi financera de 2008 va fer que el mercat caigués molt. És més, aquests números són complicats de tornar a veure, principalment pels canvis del mercat," indica.

Canvis en l'impost de matriculació

Malgrat la tranquil·litat que arriba al mercat nàutic, el director general d'ANEN augura el seu creixement en els anys vinents sobre el 5%.

Segons Carrasco, les previsions podrien canviar si es modifiqués l'impost de matriculació d'embarcacions i vaixells d'esbarjo o d'esports nàutics, que afecta aquelles amb més de vuit metres d'eslora i d'ús privat.

El tribut equival a un 12% sobre el preu de compra. Així, "suposaria 27.000 euros addicionals si s'adquirís una embarcació amb un preu mitjà d'uns 226.000 euros", explica Carrasco.

"Som l'únic país d'Europa que compta amb aquest impost -lamenta-. Ens resta competitivitat davant altres països europeus, als quals els compradors poden anar a matricular el seu vaixell."

L'impost de matriculació no s'aplica en embarcacions amb una eslora igual o menor de vuit metres o utilitzades per al lloguer o escoles esportives.