La naviliera Baleària, amb seu a Dénia (Alacant), ha aprovat un nou conveni col·lectiu per al personal de flota de Baleària Eurolíneas Marítimas, que preveu una pujada salarial mitjana del 12% i amb una vigència prevista de quatre anys.
L'acord inclou un sistema retributiu per objectius per a posicions a bord amb determinades responsabilitats de gestió i vinculat a l'evolució dels resultats de la companyia, ha informat la naviliera en un comunicat.
A més de les millores retributives, que són superiors en les posicions base i primers oficials, s'han tingut en compte aspectes vinculats a l'embarcament i el desenvolupament professional dels tripulants. Així, els períodes màxims d'embarcament passen de 90 a 60 dies, amb compensacions extra si s'allarga la campanya. A més, s'estableix un sistema de progressió retributiva partint de la vinculació amb la companyia. Segons l'empresa que presideix Adolfo Utor, l'acord que regula les relacions laborals de les tripulacions suposa "un important avanç en les seves condicions".
Utor: "El millor conveni"
El president de Baleària, Adolfo Utor, ha assegurat que l'acord "serà un referent al sector marítim nacional privat, en ser el millor conveni firmat a Espanya". Ha destacat que la competitivitat de Baleària es veurà beneficiada per aquest nou marc de relacions laborals que facilitarà "atreure i retenir talent en la companyia, gràcies a unes condicions més atractives per a les noves incorporacions i a les millores substancials en les categories amb responsabilitats, entre altres". Utor confia que aquest nou acord "incrementi encara més el compromís i cohesió que mostren diàriament els equips de flota".
D'altra banda, la direcció de Baleària ha decidit, per segon any consecutiu, actualitzar també les retribucions dels seus empleats de terra a Espanya. Així, la companyia marítima ha incrementat un 5,7% les retribucions percebudes el 2022 establertes als convenis, prenent de referència l'IPC acumulat de l'any passat a Espanya. Aquesta pujada s'ha aplicat als centres de treball el conveni dels quals no el preveia i és superior a l'establert en aquelles que ho tenien previst.
"Estem convençuts que continuar invertint en les persones és una decisió que reforça la nostra competitivitat com a empresa i actor implicat en el benestar dels ciutadans i el desenvolupament dels territoris", ha explicat el president de Baleària.
Més de 500 milions de facturació
L'empresa, que l'any passat va superar els 500 milions de facturació, compleix aquest any 25 anys de vida amb una flota de més de 30 vaixells i presència a sis països: Espanya, Marroc, Algèria, França, els Estats Units i les Bahames. Des que va començar a operar, Baleària ha transportat 55 milions de passatgers, 13 milions de vehicles i 80 milions de metres lineals de càrrega.
Utor, durant un acte a Fitur per celebrar aquesta efemèride, va destacar que Baleària "aspira a convertir-se en una naviliera global, amb un model de negoci que pensa en local". "Volem ser un referent mundial en sostenibilitat i en servei al client, sent una companyia marítima capaç de contribuir amb el seu treball a la consecució dels ODS", va destacar Utor.
Baleària té previst realitzar al llarg de 2023 diversos actes als diferents territoris en els quals opera, entre els quals destacarà un acte central de commemoració a la seva seu central a Dénia.
Adolfo Utor va liderar la creació de Baleària el 1998 juntament amb altres extreballadors de la naviliera Flebasa. En només un quart de segle, la naviliera ha crescut fins a operar 25 rutes a sis països i una plantilla de 1.800 empleats. Des dels seus inicis, Baleària va apostar per la innovació i va revolucionar el sector marítim en incorporar el primer vaixell d'alta velocitat que connectava les Balears amb la península. La naviliera va continuar incorporant fast ferries mentre obria noves línies a les Balears i Ceuta, iniciava la seva internacionalització amb la ruta Algesires-Tànger i creava la Fundació Baleària. L'expansió d'aquests primers anys va culminar amb la fusió per absorció de la divisió naviliera del grup Matutes i l'adquisició de Buquebús España.
Posteriorment, va iniciar una nova etapa sota el concepte del viatge experiencial, centrament en la comoditat i l'entreteniment a bord, gràcies a quatre ferries d'última generació, més sostenibles i amb més capacitat de càrrega. En els anys següents un nou eix estratègic va prendre força: la implantació en mercats exteriors com a manera de fer créixer el projecte empresarial, al Carib i en diferents rutes al nord de l'Àfrica (Marroc i Algèria). En els últims anys ha reforçat l'aposta per l'ecoeficiència de la seva flota i ha estat pionera a nivell mundial en la navegació a gas natural. Té previst també disposar del primer ferri elèctric d'Espanya, a més de treballar en projectes vinculats a energies renovables.