La naviliera Baleària ha aconseguit el 2022 les millors xifres de transport de passatgers i mercaderies en els seus 25 anys d'història en transportar 4,77 milions de passatgers, un 64% més que en 2021 gràcies en gran mesura a la reobertura de les fronteres del Marroc, i 1,21 milions de vehicles. Aquest volum d'activitat, que supera un està un 20% per sobre de les xifres prepandèmia, han impulsat els ingressos fins als 563 milions d'euros, un 42% per sobre de l'exercici precedent, i ha portat el benefici fins als 67 milions d'euros, un 34% més que el 2021.
Segons ha destacat el seu president, Adolfo Utor, aquests "ingressos històrics" són la conseqüència de l'eficiència comercial de l'empresa, mentre que el benefici de 67 milions respon a l'"eficient gestió de la despesa i una adequada capacitat d'adaptació a un entorn volàtil", així com les "encertades decisions" preses anteriorment al mercat de derivats del combustible. De fet, els acords firmats anteriorment per assegurar-se un preu estable del combustible han estat claus per atenuar l'impacte de l'escalada del preu de l'energia i elevar la rendibilitat.
Adolfo Utor ha destacat també el creixement de l'Ebitda fins als 140 milions d'euros (+36%), el més elevat de la seva història i una gran part del qual es destina a amortitzar interessos i al servei del deute.
Amb una flota de 34 vaixells i una operació de 25 rutes a sis països, Baleària s'ha refermat com la naviliera líder a Espanya per volum de passatgers en línies regulars de ferries per a passatgers i mercaderies. La seva operació es concentra en les línies regulars entre la Península (Dénia, Barcelona i València) i les Balears i el nord de l'Àfrica. S'hi sumen les rutes interinsulars a les Balears, on continua sent l'única naviliera que cobreix totes les rutes interinsulars amb serveis diaris. Balears suposa en total el 67% dels tràfics de càrrega de Baleària.
La naviliera ha presentat aquest divendres els seus resultats anuals i la seva memòria de sostenibilitat a la seva seu central de Dénia en un acte en l'Utor ha estat acompanyat de Georges Bassoul, director general; Lydia del Canto, directora d'ESG; Ricardo Climent, director financer; i Pilar Boix, directora de comunicació.
La sostenibilitat no pot portar al "suïcidi"
Per adaptar-se a l'escalada del costos, Adolfo Utor ha explicat que Baleària va deixar de consumir Gas Natural Liquat (GNL) per propulsar els seus vaixells perquè, si no, els ingressos "no haurien estat suficients per pagar el combustible". Quan ens vam adonar que el cost era insostenible vam tornar al fuel", ha detallat Utor, qui ha assegurat que, malgrat el convenciment que el GNL és en el dia d'avui la millor alternativa, ser sostenible no pot passar pel "suïcidi" de la companyia.
Possible creixement al Marroc
En relació amb la reobertura de les fronteres amb el Marroc després de la pandèmia que es va produir l'any passat, Utor ha destacat que la companyia és en disposició de mantenir el lideratge en els tràfics entre Europa i el Marroc i incrementar-lo amb noves rutes. Al contrari, la crisi diplomàtica d'Espanya amb Algèria ha passat factura al negoci de la companyia amb aquest país, un perjudici que s'ha vist compensat parcialment amb el creixement del mercat marroquí.
Sobre les expectatives de futur, ha explicat que el preu del combustible "disparat" dificulta l'obertura de noves rutes com per exemple les autopistes del mar al nord d'Espanya o l'ampliació de rutes a les Bahames o l'anhelada operació a Cuba, pel que la prioritat és consolidar les rutes nacionals i consolidar el seu va liderar a Espanya. "De forma seriosa estem plantejant una ruta entre Puerto Rico i la República Dominicana. Tenim un pla a llarg termini a la zona perquè allà el tràfic en ferri és tot per fer i és un factor clau per al desenvolupament econòmic", ha manifestat Adolfo Utor. "En els propers mesos podem tenir novetats en el desenvolupament de Baleària Caribean", ha avançat Utor.
Bones previsions el 2023
Sobre l'actual exercici, ha destacat que a hores d'ara de l'any la facturació va per davant de 2022, encara que en el període comparable el mercat marroquí encara estava tancat. Amb tot, Utor s'ha mostrat convençut que el volum de negoci tornarà a créixer a doble dígit. Qüestió al marge és el resultat, que dependrà de l'impacte del cost del combustible, que l'any passat va representar fins i tot un 40% dels costos de la companyia que es va reduir fins al 32% gràcies a les cobertures.
Utor ha destacat que després de la pandèmia hi va haver una "explosió de demanda" que han propiciat el creixement del mercat, fonamentalment a les Balears. "Moltes persones van descobrir el vaixell. Després de la pandèmia, en estiu del 2020 i 2021, pugem explotar el claim de la seguretat. Molts dels passatgers que van descobrir el vaixell s'han quedat. Però Baleària ha crescut també en quota de mercat en part gràcies a la incorporació a la flota de dues noves embarcacions.
Terminals a València i Barcelona
Sobre el projecte de construcció d'una nova terminal de passatgers pública a València, Adolfo Utor confia a poder començar les obres en sis mesos per dotar al recinte d'unes instal·lacions "dignes" del segle vint-i-u, ja que actualment operen en una terminal formada per barracons. A Barcelona, on hi ha un preacord per poder construir una nova terminal, Utor ha destacat que han de finalitzar prèviament les obres civils d'adequació dels molls, per la qual cosa en aquest cas l'inici de les obres no està previst almenys fins a 2024.
Baleària va invertir l'any passat 61 milions d'euros en construcció i millora de vaixells per a aconseguir una flota més moderna i sostenible. “Pretenem ser una companyia global que no deixarà de tenir una visió local i sostenible. Per a nosaltres és molt important no sols la solvència econòmica i ètica”, ha manifestat Utor. Baleària va botar el primer ferri elèctric d'Espanya, el Cap de *Barbaria, que començarà a operar aquest estiu amb emissions zero en les aproximacions i estades a port.
També en els últims mesos ha començat la construcció del *fast ferri Margarita Salas, amb major potència i eficiència que el seu predecessor, l'Eleanor Roosevelt, i va finalitzar el retrofit -remotorització- del ferri Hedy Lamarr. Aquests vaixells estan dotats de motors duals que permet usar diferents combustibles, incloses en un futur fonts renovables neutres en emissions de CO₂. En 2022, Baleària va ser més ecoeficient: va navegar un 14% més de milles en totes les seves rutes disminuint un 4% la ràtio de consum de MWh per milla.