Laboratoris Vilardell celebren enguany el seu 90è aniversari i ho fa amb un pla d'expansió definit per la internacionalització del seu producte estrella, els supositoris de glicerina per al tractament del restrenyiment, i per la diversificació de la cartera de productes de la línia de complements i solucions per a la salut digestiva, que comercialitza amb la marca Vilardell Digest. El propòsit d'aquesta empresa farmacèutica de capital familiar és generar un 25% del negoci amb l'exportació, un procés en què es va embrancar el 2021 i del que comença a obtenir resultats. Actualment, ja opera a la zona dels països del Golf, amb un distribuïdor local, però apunta als mercats asiàtics, africans i a Centreamèrica i Sud-amèrica. "Són mercats molt interessants on Viladell pot aportar valor amb qualsevol de les dues gammes de producte i en els que estem treballant per adaptar-nos a les normes reguladores i trobar distribuïdors dins del canal de les farmàcies", explica el director adjunt Ricard Garcia, representant de la quarta generació de la família Vilardell.
Ricard Garcia, juntament amb la seva mare Clara Oller -que porta les regnes del negoci des del 2004-, defensa que els avala "la qualitat dels productes i la professionalitat i flexibilitat d'una empresa familiar, que ha sabut mantenir un producte líder al mercat espanyol i innovar en noves solucions pel restrenyiment, les digestions pesades, les diarrees i els gasos intestinals perquè la salut digestiva és important i hem de ser conscients que el funcionament del nostre sistema digestiu és crucial per a la salut integral de les persones", manifesta la directora general. Clara Oller és taxativa: "El sistema digestiu és el segon cervell del nostre cos".
Sustenten la base per a l'expansió en el creixement del 30% previst per al 2024 i que els permetrà assolir una facturació de 6 milions d'euros (sobre els 4,8 milions del 2023). La millora és fruit de la inversió d'un milió d'euros que Laboratoris Vilardell ha fet a la fàbrica de Sant Feliu de Llobregat (Barcelona), per ampliar la capacitat de fabricació, exclusivament dedicada a produir supositoris de glicerina. D'allà en surten anualment 2,5 milions, en unitats (caixes) de supositoris, xifra que és equivalent a 37 milions de dosis farmacològiques. Així, en l'horitzó de 2030, la previsió de vendes és de 9 milions d'euros.
"Una producció que podem arribar a triplicar gràcies a la inversió realitzada", assegura Clara Oller. De fet, la companyia no descarta potenciar la producció per a tercers, si els projectes que reben són interessants i s'ajusten als estàndard de qualitat i servei que vol mantenir la marca, dins i fora d'Espanya.
Productes amb llarga vida, com els supositoris
Respecte a les sis referències de complements digestius de Vilardell Digest el futur està en funció d'ampliar la gamma amb el desenvolupament de noves solucions, "sempre dins del camp de la prevenció i millora de la salut de les persones", concreta Ricard Garcia. Vilardell ha derivat la producció de les solucions per al restrenyiment, les digestions pesades, les diarrees i els gasos a fabricants espanyols i, principalment, europeus. Els complements d'aquesta gamma s'ofereixen en una varietat de presentacions, que inclouen comprimits i pols dissoluble en aigua, així com opcions de dosis individuals en pols que es dissolen instantàniament a la llengua, "per adaptar-se a les necessitats d'una demanda accelerada dins el segment dels complements per al benestar i cura personal", admet el director adjunt. El que busca la marca és "oferir productes segurs i amb eficàcia comprovada que tinguin un cicle de vida llarg, que no es quedin en una moda passatgera; per això tot el seu procés de desenvolupament passa per les mateixes fases que tindria un medicament, des de la recerca a la comercialització", indica Clara Oller.
Per la seva part, Ricard Garcia argumenta que la innovació a Laboratoris Vilardell no només és definida per la cartera de productes, les seves formulacions i presentacions galèniques, sinó també, "pel suport que donem als farmacèutics amb eines de coneixement i formatives". Per això, la companyia va posar en marxa fa poc més d'un any una plataforma web de suport als professionals farmacèutics, on poden gestionar les seves compres i accedir a informació sobre productes i material de formació, entre altres. «Per a nosaltres és indispensable poder acompanyar a les farmàcies en el seu procés de digitalització i oferir una atenció extraordinària en tots els canals, per això, a través del nostre nou portal, brindem eines valuoses per al creixement professional dels farmacèutics i per al dels seus negocis», apunta Ricard Garcia Oller.
El director adjunt de Laboratoris Vilardell té formació universitària i de grau superior en econòmiques i un clar defensor "del valor que porten les empreses familiars a la indústria en general", i per a qui "continuar amb el negoci familiar és un projecte de vida, un desenvolupament personal". "Perquè una companyia tingui èxit en tants anys s'ha de saber adaptar als canvis de tendència"; i això ha fet Laboratoris Vilardell, coincideixen a manifestar Clara i Ricard. D'aquí que la formulació dels supositoris de glicerina Vilardell segueix sent la mateixa que el 1965, quan el farmacèutic Joan Vilardell Garriga, després de 30 anys de preparar-los a la rebotiga de la seva farmàcia al barri de l'Eixample de Barcelona va decidir industrialitzar la fabricació a Esplugues de Llobregat (Barcelona). Però el que sí que ha canviat és el sistema de producció -han millorat seguretat, controls de qualitat, la distribució, el transport- i "seguirem evolucionant perquè les millores han de ser constants", admeten ambdós.