Kilian Mbappé va trencar tots els rècords en la seva estrena com a nou jugador del Real Madrid. D'entrada, amb una assistència de fins a 80.000 espectadors al Santiago Bernabéu per seguir en directe la seva presentació. I, de l'altra, un rèdit econòmic sense precedents pel Madrid de Florentino Pérez. En un sol dia, des de les botigues oficials del club blanc, va arribar a vendre 7.000 samarretes amb el seu nom estampat, més del doble que les 3.000 que Cristiano Ronaldo tenia com a màxim assolit en la història d'un futbolista pel que fa a vendes amb el seu nom en tan sols 24 hores. Però, de sobte, el gran fitxatge del FC Barcelona s'ha convertit en Lamine Yamal. Més enllà de les especulacions sobre l'arribada o no del jugador de l'Athletic Club de Bilbao, Nico Williams, l'Eurocopa ha donat l'embranzina suficient per consagrar el jove i menor jugador d'edat de Mataró.

L'interès de les marques

Així doncs, el FC Barcelona també acaba de presentar la seva nova equipació amb el seu patrocini principal, Spotify al pit, celebrant els 125 anys i, sobretot, mantenint Nike com a marca oficial de les seves equipacions. La relació amb el gegant nord-americà encara no s'ha acabat de resoldre, però finalment tiren endavant un matrimoni de conveniència per una temporada més. Un dels grans interessos que pot haver tingut Nike o Spotify és anar de la mà d'un jugador que pot trencar amb qualsevol previsió feta abans del triomf d'Espanya a l'Eurocopa d'Alemanya: Lamine Yamal. El Barça, més reservat en donar xifres, sí ha assegurat que les vendes han marcat un altre rècord, malgrat els precedents de Leo Messi o també, en el seu dia, Neymar Jr. Així doncs, segons ha pogut saber ON ECONOMIA, amb tan sols les tres primeres hores de venda de la nova samarreta ja es va vendre més que en tot un dia la temporada passada.

Sense totes les talles

Però si anem a la constatació pràctica, Lamine Yamal ha venut tantes samarretes que ja no estan, la majoria d'elles disponibles. En canvi, les d'Mbappé sí. Si anem a la pàgina oficial del Barça, l'equipació o samarreta de Lamine Yamal per als més petits tan sols queda en mida disponible XS, S i M. Però en talla L o XL, impossible. Fins i tot la segona equipació de blanc no té aquestes dues mides disponibles i la tercera, groga i amb la senyera, no queda la mida L, XL, però tampoc la M. En el cas dels adults, la XL tampoc està disponible. Si fem la comparativa, en ritmes paral·lels i en la mateixa setmana, el Real Madrid encara té existències de la samarreta d'Mbappé en tots els models i mides. L'altra diferència que trobem és el preu, encara que és una diferència mínima que no pot afavorir, de forma tan diferenciada, les del Barça per davant de les del Madrid. Així doncs, la d'Mbappé costa 120 euros (més 15 euros afegits per pegat de Champions o Lliga); i la de Lamine Yamal costa 119,99 (més 5 euros pel pegat de la Lliga o 15 pel de Cahmpions). Estem parlant de diferències mínimes.

Samarreta Lamine Yamal, infantil
Samarreta Lamine Yamal, infantil
samarreta mbappe
Samarreta Kilian Mbappé, Real Madrid

La història del negoci de les samarretes es remunta al segle passat. El Reial Madrid va signar el seu primer acord de subministrament d'equipament amb Adidas el 1980 i, després de distanciar-se a la dècada del 1990, les dues entitats es van reunir el 1998 i han estat entrellaçades des de llavors. Pel que fa al Barça i Nike, encapçalen el negoci més lucratiu del futbol europeu després que els catalans van veure com els seus ingressos augmentaven des del 2020. Segons un informe de la UEFA el 2023, el Madrid va facturar 160 milions d'euros en aquest negoci concret i el Barça 185 milions d'euros, liderant els rànquings europeus. Els ingressos per vendes d'equipament i comercialització han augmentat aproximadament un 60% des del 2019, amb l'era postpandèmia veient un auge tant en la popularitat del futbol europeu d'elit com en la comercialització creixent al cim de l'esport.