El fabricant de paper tissú i kraft sostenible LC Paper ha convertit la marca pròpia Dalia en una nova línia de negoci, en només dos anys. Nascuda per compensar l’aturada del negoci de l’hoteleria i de les col·lectivitats durant la pandèmia, Dalia ha passat de ser un producte per al sector sanitari i la venda en línia a fabricar-se per al gran consum. Per consolidar aquesta línia, LC Paper invertirà 3 milions d’euros en una nova fàbrica de 5.000 m² que construeix a Fornells de la Selva (Girona). El centre estarà enllestit per a finals del primer trimestre del 2023, amb la creació de 15 llocs de treball i previsions que s'arribi a una trentena a mitjà termini.

La gamma Dalia de paper de vàter, de cuina o mocadors de paper està molt focalitzada, ara per ara, als mercats exteriors. “Es troba més fàcilment a cadenes i botigues de distribució d’Islàndia, França o Holanda que no pas a Espanya; ens falta molt per entendre que l’ecologia no sempre és més cara”, manifesta Pau Vila, director gerent de la companyia. Mentre que les exportacions de Dalia s’aproximen al 62% de la producció, “Espanya encara no és un mercat conscienciat, tot i que hi ha cadenes com Veritas on sí que es poden trobar els nostres productes ecològics”, afegeix.

Pau Vila explica que la companyia fa molts anys que treballa en la reducció de les emissions de CO₂ per tal d’assolir els objectius de sostenibilitat en un sector com el paperer, altament contaminant. Per això, l’esclat de la pandèmia els va agafar preparats per adaptar les línies de producció i fer un gir cap al gran consum amb productes de valor afegit.

Per a la factoria de Besalú (Girona), explica, ja s'havia patentat el procés productiu OnePly, que disminueix el consum d’energia durant la fabricació del tissú i s'havia ideat un sistema automatitzat per empaquetar el paper higiènic en capses de cartó. “L’únic que va fer la pandèmia va ser accelerar els canvis perquè vam haver de tancar les línies per a empreses i col·lectivitats i centrar-nos en el canal de venda en línia i la demanda del sector sanitari”, concreta. Actualment, l’emmagatzematge i la distribució de la marca Dalia afavoreix la implantació d’una logística intel·ligent, tant a fàbrica com per als seus clients.

A l’esforç acumulat en desenvolupar la seva pròpia enginyeria de processos, disseny de producte, maquinària i tecnologia, s’ha sumat la inversió en mesures per a la reducció d’emissions i consum energètic. En són els elements imprescindibles una caldera de biomassa i una planta de cogeneració —que reutilitza el vapor resultant del procés energètic per assecar el paper—, a més del parc fotovoltaic que s’instal·larà a Besalú, “després de set anys d'esquivar infinitat de traves administratives”, subratlla Pau Vila. També disposen d’una depuradora d’aigües residuals, de la qual aprofiten els fangs que, un cop assecats i convertits en pols, alimenten també la caldera de biomassa. “Un pas més en l’economia circular”, significa Pau Vila.

Enginyer TIC per la Universitat Ramon Llull, Pau Vila vol continuar el negoci que dirigeix el seu pare Joan Vila des de 1981, quan va agafar les regnes del negoci familiar. La família Vila va comprar la companyia als anys cinquanta, quan responia al nom de Papelera La Confianza. Joan Vila, recentment nomenat membre del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS), ha aconseguit reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle en un 65% a LC Paper, des de l'any 1993. En el seu llibre Economia en el canvi climàtic. Full de ruta cap a la societat frugal (Icària Editorial, juny del 2021), Joan Vila defensa que amb només els canvis tecnològics no es frenarà l’augment de concentració de CO₂ i altres gasos causants de l’escalfament del planeta; calen canvis conductuals de la societat i ajustar el consum.

LC Paper torna als números verds

Uns consells que la família Vila aplica a LC Paper, una companyia que dona feina a 120 treballadors —entre directes i indirectes—, amb un negoci de 40 milions d’euros el 2021, encara per sota de la facturació de l’època prepandèmica. L’any passat es va tancar amb unes pèrdues de 3 milions d’euros. El 2019 el negoci havia arribat als 47 milions d’euros, amb un 55% de les vendes per exportació a 40 països. Per a aquest any, les previsions són altes. “Esperem tancar per sobre dels 60 milions i guanyar un milió d’euros, a causa de l’impacte de la inflació, perquè amb l’increment abrupte i desmesurat dels costos energètics hem hagut d’augmentar els preus de venda”, admet Pau Vila. La justificació és clara: “El cost de l’energia s’ha disparat, el cost del kilowatt hora ha passat de 45 a 350 euros i la nostra factura, de mig milió d’euros a 3,3 milions d’euros en un any. Això implica que s’ha doblat el preu de producció cada una de les 50.000 tones de paper que fabriquem”, insisteix.

Dins de la política de sostenibilitat, LC Paper ha estat la primera paperera i fabricant de tissú d’Europa que ha obtingut la certificació B Corp. Fa just un any, també va ser la primera pime espanyola en adherir-se al pacte global The Climate Pledge de les Nacions Unides, que vincula les empreses a assolir la neutralitat d’emissions de diòxid de carboni en tot el cicle de vida del producte, abans del 2040.