Les reserves d'allotjament turístic gestionades per la plataforma Airbnb a Madrid, Barcelona i València en barris desproveïts d'hotels va generar gairebé 230 milions d'euros en ingressos per a les famílies locals que van exercir d'amfitriones dels 1,4 milions d'hostes arribats a les tres ciutats.

Així consta en una anàlisi elaborada per la plataforma a partir de dades internes i OpenStreetMap que posa en relleu com la seva oferta d'allotjament està contribuint a dispersar els viatges des de les destinacions turístiques saturades cap a barris, ciutats o regions noves i menys freqüentades, moltes d'elles sense hotels. Amb això, Airbnb assegura proporcionar "almenys cert alleujament" a les tendències de turisme massiu impulsat pels hotels.

Segons destaca la companyia, les noves dades visuals de Madrid, Barcelona i València mostren com els hotels tendeixen a concentrar-se a les zones més turístiques de les ciutats, mentre que els anuncis de Airbnb es dispersen més enllà dels punts turístics i se situen en zones que la població local considera la seva llar, "generant nous ingressos per a famílies, empreses i comunitats que normalment no s'han beneficiat del turisme".

"En l'àmbit global, i a Espanya, els anuncis en Airbnb són més dispersos que mai, i mentre els hotels continuen invertint en la intensificació del turisme en destinacions saturades, Airbnb estén els beneficis econòmics i turisme a destinacions en les quals no arriba l'hoteleria tradicional", destaca la companyia.

En l'anàlisi per ciutats, a Madrid hi va haver més de 600.000 arribades d'hostes en zones amb Airbnb i sense hotels, amb uns ingressos de més de 90 milions d'euros per als amfitrions locals. A Barcelona, més de 450.000 hostes es van allotjar en zones amb Airbnb i sense hotels, la qual cosa va suposar més de 95 milions d'euros per als amfitrions. Finalment, a València, gairebé 300.000 hostes es van allotjar en zones de la ciutat sense hotels, la qual cosa va suposar més de 43 milions d'euros en ingressos per als amfitrions locals.

Airbnb espera més de 300 milions d'arribades d'hostes aquest any i, amb l'estiu en l'horitzó, més persones estan tornant a les ciutats i viatjant a destinacions internacionals. Per exemple, en el primer trimestre de 2023, les nits en ciutats urbanes d'alta densitat van créixer més d'un 20% en comparació amb el mateix període de l'any anterior. De la mateixa manera, les nits transfrontereres van augmentar més d'un 30%.

Mentre les ciutats s'enfronten als reptes del turisme descontrolat provocats pel creixement del turisme massiu impulsat pels hotels –amb un gran nombre d'hostes que s'allotgen en molt pocs llocs, en gran part durant el mateix temps o de manera estacional–, la comparativa d'Airbnb amb dades internes i d'Eurostat demostra com els hostes en Airbnb "continuen representant una petita proporció del nombre total de visitants a les principals ciutats europees, en comparació amb els hostes que utilitzen hotels."

L'informe destaca que mentre la gran majoria dels que visiten les destinacions més saturades d'Europa s'allotgen en hotels, els qui elegeixen Airbnb "estan generant un impacte diferencialment positiu a les ciutats, incloses destinacions en les quals no hi ha hotels, alhora que ajuda a més hostes a accedir allotjaments assequibles en Airbnb".

Recerca flexible

A més, segons l'estudi, els hostes que reserven estades utilitzant les funcions de cerca flexible d'Airbnb tenen moltes menys probabilitats d'allotjar-se en les destinacions més populars de la plataforma, en comparació amb els que reserven a través de la recerca tradicional. Al voltant d'una de cada vint estades en Airbnb es reserven actualment utilitzant les funcions de cerca flexible, que ajuda a dispersar hostes dins de les ciutats més populars d'Europa cap a barris tradicionalment menys visitats.

A Barcelona, els usuaris que reserven amb recerca flexible són menys propensos a reservar a les dues zones més populars, Eixample i Ciutat Vella, que els usuaris de la reserva tradicional: -12,5% i -11%, respectivament.

Per a Mónica Casañas, directora general d'Airbnb, "Airbnb està ajudant a tornar a les ciutats de forma sostenible, dispersant els hostes, els ingressos i els beneficis del turisme més enllà de les destinacions més saturades en els quals hi ha presència d'hotels."