El sector de la distribució alimentària a Espanya és un dels més competits i en els últims mesos s'han produït canvis rellevants. Mentre que Lidl ha continuat guanyant quota de mercat i consolidant la tercera posició del rànquing, només per darrere de Mercadona i Carrefour, Dia ha anat disminuint el seu posicionament al mercat fins a caure al cinquè lloc, conseqüència directa del seu aprimament estratègic per tornar a la rendibilitat.
Si bé Dia continua avançant a bon ritme de vendes per recuperar les xifres positives, alguns dels seus mercats s'han quedat endarrerits en els últims mesos, a més de l'operació frustrada per a la venda de Clarel. Mentrestant, el discount alemany està en ple procés d'expansió a base d'obertures de nous establiments en territori espanyol, continua guanyant clientela i eleva facturació i beneficis.
De fet, en aquesta estratègia expansiva, Lidl té prevista l'obertura d'una vintena de noves botigues per a aquest any i ampliar la seva xarxa logística, per a la qual cosa invertirà 230 milions d'euros. En aquest sentit, la companyia ha posat en marxa un magatzem a Escúzar (Granada) i ha iniciat les obres de la seva futura plataforma logística a Martorell (Barcelona), la que serà la seva inversió logística més gran en Espanya fins ara.
Lidl consolida el tercer lloc i augmenta l'avantatge
Amb tot això, Lidl és la segona cadena que més quota de mercat ha guanyat el 2023, després d'augmentar el seu posicionament 0,5 punts fins a situar-se en el 6,5%, segons les dades més actuals de la consultora Kantar Worldpanel. Només Mercadona ha guanyat més quota de mercat (0,9%) al llarg d'aquest exercici, liderant el sector de la distribució alimentària amb un 26,2% de control sobre el mercat nacional. Per la seva part, Carrefour també ha incrementat la seva quota fins a assolir el 10% i manté el segon posat.
En el cas de Lidl, es tracta d'un avenç amb què consolida encara més la tercera posició que ostenta des de l'any 2021, quan va consumar el seu 'sorpasso' a Dia. Però la progressió del 'súper' alemany no és nova, sinó que s'ha donat en els últims anys a un ritme elevat. D'aquesta manera, en els tres últims anys (2020,2021 i 2022), ha estat, juntament amb l'altre discount alemany, Aldi, l'empresa que més creixement ha registrat en superfície de venda.
Segons l'últim informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que analitza l'aplicació de la rebaixa de l'IVA als preus finals per part de les distribuïdores i recopila dades d'Alimarket, els dos operadors "han crescut molt per sobre de la mitjana del mercat" en aquest aspecte. Així, les dades reflecteixen que Lidl va créixer en quota de mercat per superfície un 6,6%, un 5,0% i un 5,1% als últims tres exercicis, respectivament, mentre que Aldi el va fer un 7,4%, un 10,3% i un 11,6%, respectivament.
Quant a les xifres de negoci, la companyia alemanya va augmentar un 18% les vendes netes el 2022 respecte a l'any anterior, fins a superar els 6.000 milions d'euros. Segons va explicar la distribuïdora, l'augment s'explica per l'evolució de la inflació, així com pel creixement orgànic del negoci a Espanya amb l'obertura de noves botigues, així com per l'augment de clients i de la despesa realitzada als seus establiments.
Dia: venda frustrada, pèrdua de quota, i caiguda de vendes a 2 mercats
Per la seva part, Dia continua centrada en el procés oposat. Després de vendre les 223 botigues i dues plataformes logístiques a Alcampo a Espanya, la companyia controlada pel fons LetterOne va anunciar en la presentació dels seus resultats trimestrals la desinversió de tot el seu negoci a Portugal a la francesa Auchan, matriu d'Alcampo. Es tracta d'una operació per 155 milions d'euros que encara ha de passar pel filtre dels reguladors i les condicions suspensives dels quals tenen com a data límit per ser aprovades el 31 de març de 2024.
Gràcies a la primera operació, l'empresa que dirigeix Martin Tolcachir ha pogut reduir les seves pèrdues gairebé en un 36%, però encara continuen situant-se en els 67 milions d'euros. En el procés per tornar a la rendibilitat, reduir la seva xarxa de botigues és una de les principals claus. És per això que la recent venda frustrada de les perfumeries Clarel al fons C2 Private Capital alentirà el camí als beneficis, almenys fins que trobi un nou comprador.
No obstant això, després d'haver completat el gir estratègic a la xarxa de botigues d'Espanya i l'Argentina, tancant moltes d'elles i remodelant-ne d'altres per centrar-se en un model de proximitat, la cadena de supermercats ha anat obrint nous establiments. Concretament, el total d'obertures de Dia en el primer semestre de l'any és de 57, 16 a Espanya i 41 a l'Argentina. Però el pla de la companyia suposa encara haver tancat la primera meitat de l'any amb un saldo negatiu de botigues.
En qualsevol cas, el procés està portant la distribuïdora a continuar perdent quota de mercat a Espanya, on fa poc ha quedat relegada al cinquè lloc. Després de Lidl, Eroski ha arrabassat a Dia la seva posició en el rànquing, posicionant-se com la quarti ensenya que més mercat acapara al sector. La firma basca ostenta un 4,4% de quota, mentre que Dia descendeix un 0,1% fins al 4,3%.
Així mateix, malgrat el seu avenç global en facturació, reducció de pèrdues i de deute, el grup ha registrat un important descens en les vendes del seu tercer mercat en importància, Brasil. Les vendes netes al país sud-americà s'han contret un 23% sol en els tres últims mesos a causa de la implementació del nou mix, enfocat a reduir el pes de categories amb menor marge i allunyades del concepte de proximitat. També el context econòmic de l'Argentina ha afectat en la caiguda de vendes en aquest mercat, llastades per la devaluació del pes argentí. En qualsevol cas, totes les dificultats esmentades són reptes a què s'haurà d'enfrontar en els següents mesos per tornar a ser rendible.