La pujada de preus duta a terme per Línea Directa durant l'any passat per combatre la inflació l'ha portat a perdre més de 150.000 clients durant 2023, principalment, les baixes han estat en els rams d'auto i llar, on la companyia d'assegurances ha incrementat les primes als seus clients en funció del risc. La companyia, que fins i tot ha tancat l'exercici amb uns números vermells de 4,4 milions d'euros, creu que era una "conseqüència previsible", ja que ha prioritzat "la rendibilitat, davant el creixement."
Així ho explicava Patricia Ayuela, consellera delegada de Línea Directa, en la presentació de resultats aquest dilluns, on no va voler revelar en quant o en quin percentatge ha apujat el preu de l'assegurança als clients. Simplement, confirmava que la pujada de tarifes no ha estat generalitzada, ni igual per a tothom.
En concret, "el pla d'acció" de Línea Directa per combatre la inflació, millorar el marge assegurador i reconduir la situació, ha inclòs un ajustament individualitzat dels preus conforme al risc de cada client i un enduriment de la subscripció per a nous asseguradors.
I en aquest context, l'informe anual de la firma posa en relleu que va tancar l'exercici amb 2,47 milions de clients en el ram d'auto, davant els 2,59 milions d'un any abans, el que suposa la pèrdua de més de 126.000 assegurats en només dotze mesos (un 5% del total) en la seva principal branca de negoci.
Si bé, les assegurances de motor suposen el 81% de les primes de la companyia i el 74,5% de la seva cartera d'assegurats. D'altra banda, Línea Directa, que des de 2021 és independent de Bankinter i cotitza a la borsa, reflecteix al seu informe financer la pèrdua d'uns 25.500 clients en el ram de llar. Tenia més de 752.000 habitatges assegurats el 2022, i el 2023, aquesta xifra es va situar a 727.000 llars.
Aquesta línia de negoci, en la qual la companyia va començar a operar el 2008 i li ha permès diversificar ingressos, suposa ja el 15% del total de la seva facturació per primes i el 22% de la seva cartera de clients. Però encara a risc de perdre clients en ambdós rams, com finalment ha passat, l'empresa va decidir elevar preus el 2023 sense descartar fer-ho de nou aquest any.
La inflació sembla estar sota control, però segueix en nivells elevats. A més, hi ha factors de risc, com les tensions geopolítiques, que podrien provocar un nou repunt dels preus, explica Línea Directa al seu informe. "Això suposa que el 2024 continua sent un exercici desafiador per al conjunt de l'economia, inclòs el sector assegurador."
Línea Directa només creix en el ram de salut
De l'altre costat és el ram de salut, on Línea Directa sí que ha aconseguit créixer i sumar gairebé 7.800 nous assegurats. L'empresa va iniciar la seva activitat en aquest ram a finals de 2017 sota la marca Vivaç.
Encara que l'any passat, dins del procés de transformació que ha dut a terme, va decidir eliminar amb aquesta marca i comercialitzar aquestes assegurances sota en nom de Línea Directa. El grup compta actualment amb 117.000 assegurats en salut i el ram li aporta 30,4 milions d'euros en ingressos.
D'altra banda, la firma posa en relleu que en el segment d'"Altres negocis asseguradors", on recull principalment el negoci de l'assegurança en viatge associat a les targetes Bankinter i Bankinter Consumer Finance, també ha perdut més de 500 clients.
Fins i tot, els ingressos d'aquesta activitat han caigut gairebé un 30% (fins a 773.000 euros) explicada pel menor negoci de l'assegurança de viatge a forquilles de targetes Bankinter.
Onada de reclamacions en Línea Directa per les pujades de preus
Durant l'exercici 2023, la companyia d'assegurances ha gestionat 7.007 reclamacions (un 30% més que l'any anterior) i 630 queixes (gairebé un 60% més). En total, 7.637 expedients davant els 5.809 de 2022.
En aquest sentit, la CEO de Línea Directa relacionava aquesta onada de reclamacions i queixes amb l'augment de tarifes, que ha provocat un malestar més gran entre els seus clients. "Quan decidim prioritzar rendibilitat davant creixement, va suposar que alguns clients podrien augmentar les seves primes, era una conseqüència previsible. I les reclamacions i queixes tenen molt a veure amb això també".
Així, els expedients oberts contra la companyia per "cotitzacions i gestió de pòlisses" van superar l'últim any les 1.600, davant les 1.200 d'un any abans. Encara que és en la gestió que fa la companyia dels accidents, on més queixes reben. Aquí es concentren el 66% del total, superant les 5.000.