La companyia fabricant de begudes vegetals Liquats Vegetals va facturar 90,9 milions d'euros el 2023, un 7% més que l'any anterior. L'empresa, que compta amb les marques Yosoy i Almendrola, ha xifrat la seva quota de mercat en un 14,6% per la "posició líder" d'ambdues marques, i ha destacat la seva estratègia de negoci dual en treballar tant la marca pròpia com la fabricació per a tercers, dos segments en els quals ha dit que ha crescut. L'empresa ha destacat el pes del mercat nacional, que representa més del 25% de la seva facturació, en el qual ha destacat les "tendències de consum dels productes baristes i sense sucre". La companyia, fundada l'any 1991 a Catalunya, opera a l'estranger sota la marca Natrue i actualment es troba present en més de 50 països.
La directora general de la companyia, Laura Erra, ha augurat que continuaran creixent pel "potencial" de la categoria plant-based i la voluntat que veu en el consumidor de tenir una alimentació més conscient. “En el cas de les marques pròpies cal destacar l'aportació als mercats exteriors accelerant l'estratègia d'internacionalització de la marca pròpia. En l'àmbit nacional, el creixement de les tendències de consum dels productes baristes i sense sucre són els que ens han aportat major creixement. En aquest sentit, creiem que el potencial de la categoria plant-based i la necessitat del consumidor per apostar per una alimentació més conscient, ens permetran continuar creixent i aportant valor al mercat”, explica Laura Erra, directora general de Liquats Vegetals.
Pla de sostenibilitat
Liquats Vegetals treballa sota un pla de sostenibilitat que inclou línies com la planificació i la gestió de l'aigua, la protecció de la biodiversitat i la relació amb la població de Viladrau. Així mateix, l'empresa ha invertit més de 6 milions d'euros en una depuradora d'última generació, i ha reduït fins a un 21% l'aigua necessària per a elaborar un litre de producte.
Pel que fa a la innovació en els seus productes, Liquats Vegetals ha llançat recentment les seves primeres begudes vegetals amb cafè en format ready to drink, una categoria que genera un valor de 188 milions d'euros i un volum de 47 milions de litres, on només el 4% del mercat està elaborat amb begudes vegetals. Amb el seu nou llançament, Liquats Vegetals entra en aquesta nova categoria a través de la seva marca Yosoy i ho fa amb dues noves varietats: YOSOY Barista Avena Cafè i YOSOY Barista Avena Cappuccino, els primers cafès on the go de civada i civada cappuccino 100% vegetals elaborats amb base de civada i aigua del Parc Natural del Montseny. Així mateix, la companyia també ha llançat Yosoy Soja Barista, elaborada a base d'aigua; 6% de soja; oli de nabina i sal marina.
Liquats Vegetals es planteja repicar el model al centre d'Europa
Liquats Vegetals, amb seu i producció a Viladrau (Barcelona), està sospesant pros i contres de replicar el model de producció al centre d'Europa, dins dels possibles projectes que inclourà en el pla estratègic 2025-2027. La firma propietat de la família Erra contempla diverses opcions perquè considera que establir nous centres productius als mercats on exporta és una estratègia de creixement que té sentit, més si es té en compte que estan entre la tercera i quarta marca a països com Holanda, Alemanya o Anglaterra; i que tenen gran potencial a Àustria, per exemple.