La inesperada mort del fundador de Mango, Isak Andic obra un nou capítol dins la direcció de la companyia. La multinacional tèxtil catalana no només es queda sense el seu fundador, que va perdre la vida als 71 anys després de patir un accident de muntanya, sinó també sense el seu president executiu i màxim accionista. A l'espera de l'obertura del testament, els nous propietaris de Mango agafen les regnes d'una empresa que es troba en un dels seus millors moments. La segona companyia espanyola de distribució de moda per xifra de negoci afronta el repte de tirar endavant el llegat que deixa el seu fundador en un dels seus moments més dolços, ja que enguany, que celebra el seu 40° aniversari, tancarà l’any amb xifres rècord: 3.100 milions d’euros en ingressos (un 15% més que l'any anterior) i més de 172 milions de beneficis.
Dels tres fills que tenia Isak Andic: Jonathan (1981), Judith (1984) i Sarah (1997), només un està vinculat a l'empresa i està dins del consell d'administració de Mango en qualitat de conseller executiu com a director de Mango Man, la línia masculina de la marca. Jonathan Andic va entrar a la companyia l'any 2005 i el 2012 fou designat vicepresident. La filla mitjana va estar treballant a l'empresa dins de l'equip de disseny, tot i que porta anys fora del negoci i Sarah Andic, malgrat estar vinculada en el sector de la moda, mai ha arribat a entrar dins l'empresa.
Com quedarà l'accionariat de Mango?
Andic posseïa el 95% de la companyia, després de cedir un 5% del negoci a Toni Ruiz, actual conseller delegat de Mango. La incorporació de Ruiz va permetre a Andic desvincular-se de la gestió diària del negoci, fins que va assumir el càrrec de president no executiu. Toni Ruiz va entrar a l’empresa com a director financer l’any 2015, després va passar a ser director general i l’any 2020 va acabar sent nomenat director general. L’any passat, la seva posició a la multinacional es va reforçar quan Andic li va entregar el 5% del capital de la companyia, convertint-lo en l'únic accionista més enllà del fundador. Ara, amb la mort d'Andic, l'empresa haurà de nomenar un nou president i veure com queda l'accionariat.
De fet, aquest divendres el consell de la companyia va decidir nomenar Toni Ruiz com a president de forma interina. D'aquesta manera, Ruiz substituirà Andic fins que el consell i la família prenguin una decisió definitiva sobre la presidència.
Pel que fa al govern corporatiu, a principis de l'any passat, Mango va reforçar el seu consell d'administració amb la incorporació de 4 consellers independents. Així, les cadires estaven conformades per Isak Andic com a president no executiu; Toni Ruiz com a conseller delegat; Jonathan Andic, Daniel López i Margarita Salvans com a consellers executius i quatre consellers independents: el professor d'IESE Jordi Canals, el soci fundador d'AZ Capital Jorge Lucaya; Jordi Constans, conseller i executiu de diverses empreses i el president i conseller delegat de Puig, Marc Puig. Així mateix, Eugenia Jover, responsable de l'assessoria jurídica de Mango, fou nomenada el passat 1 de març secretaria no consellera del mateix consell.
Pla Estratègic de Mango
"Ara, més que mai, estem junts i units amb la voluntat de continuar amb el projecte i el llegat d'Isak Andic", va defensar Ruiz a principis de setmana en un acte d'homenatge a l'empresari. En aquest sentit, Ruiz va traslladar un missatge d'admiració i va assegurar que era "un visionari, un líder i un gran company de vida". Pel que fa a l'empresa, el CEO del negoci va destacar que actualment Mango es troba "en el millor moment de la seva història gràcies a l'esforç de tots els empleats i del suport de la família Andic". I és que de fet, Mango es troba immersa en un Pla Estratègic denominat 4E (Elevate, Expand, Earn y Empower, per les seves sigles en anglès), el nou full de ruta que la companyia va presentar a principis de l'any passat.
Aquest pla contempla una inversió de 600 milions d'euros fins a l'any 2026, obrir 500 noves botigues en el període 2024-2026, reformar 150 comerços i millorar les seves plataformes logístiques i tecnològiques. Botigues, logística i tecnologia copen el gruix de la inversió i la idea és seguir per aquest camí. Per geografies, el negoci internacional suposa el 77% del total de la facturació de Mango i l'objectiu de la multinacional, ara sense el seu fundador, és seguir creixent a l'estranger. Els països amb millors vendes són Espanya, França, Alemanya, Turquia i els Estats Units i dins d'aquest full de ruta hi ha prémer l'accelerador als EUA.
Respecte a les obertures i una vegada acabat el pla estratègic, el pla preveu arribar a una facturació superior als 4.000 milions d'euros l'any 2026, comptar amb més de 2.800 punts físics i incrementar plantilla, que actualment està formada per més de 15.500 empleats i preveu arribar als 20.000. "Estic convençut que el nou Pla 4E ens ajudarà a enfortir la relació amb els nostres clients, consolidar el nostre model de negoci i crear valor de manera sostinguda", va defensar Ruiz en fer públic aquest full de ruta.
El principal objectiu serà mantenir el llegat d'Andic
A l'espera de saber les últimes voluntats de l'empresari, la firma té la finalitat de mantenir el rumb marcat per Andic que, tot i haver-se separat progressivament de la gestió de la companyia, va traçar amb la resta de directius el pla estratègic. En un futur pròxim, el grup tèxtil haurà de nomenar un nou president i reordenar el seu accionariat. Un dels desitjos de l'empresari era que Mango continués sent una empresa familiar, per la qual cosa la idea de treure la companyia a borsa és un dels moviments que, ara com ara, no estarien damunt la taula.